Mijn vriendin voelt zich ondernemer. Maar zal ze ook zo door de belastingdienst gezien worden?

Ze geeft Franse les. De cijfers over 2011: daadwerkelijke lesuren 650. Uren kwijt aan vervoer voor werk op locatie: 150. Uren besteed aan voorbereiding lessen: 150
Franse les geven zijn haar enige werkzaamheden.
Een kwart van die uren zoals hierboven beschreven zijn besteed aan een instituut dat graag wilde dat ze de werkzaamheden via een 0-urencontract deed (het is misschien niet zo slim geweest om dat te doen??). De overige 3kwart van de uren heeft ze gedaan voor 3 instituten die om een VARverklaring vroegen (in 2010 had
ze nog een andere baan erbij, en viel het lesgeven onder Overige Werkzaamheden, gaat dat nu ook gebeuren of kan ze aanspraak maken op 'beginnend ondernemerschap'?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze is trouwens niet ingeschreven bij de KvK. Ze houdt wel een administratie bij, maar die is heel erg beperkt. Ze heeft nauwelijks kosten. De vervoerskosten worden door de taleninstituten betaald. Zeer beperkte kosten voor printjes, nieuw lesmateriaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De Belastingdienst hanteert twee sets van criteria voor het bepalen of iemand al dan niet ondernemer is. Er is een onderscheid tussen ondernemers voor de omzetbelasting (bron 1) en ondernemers voor de inkomstenbelasting (bron 2).

Over het algemeen is onderwijs vrijgesteld van de omzetbelasting (bron 3). Daar staat wel tegenover dat als het onderwijs voor hobbyisten is (hobby cursussen), dat deze wel met 19% belast zijn. Als zij dus verschillende activiteiten uitvoert dan kan het zijn dat zij wel aangemerkt wordt als ondernemer voor de omzetbelasting voor het gedeelte dat niet vrijgesteld is.

Of zij ook daadwerkelijk ondernemer voor de omzetbelasting is hangt dus af of haar werkzaamheden al dan niet vrijgesteld zijn, en over de regelmaat van de niet-vrijgestelde werkzaamheden.

Het meest interessante is natuurlijk de vraag of zij ondernemer voor de inkomstenbelasting is. De criteria zijn flexibel: dat wil zeggen dat er wel richtlijnen zijn of iemand wel of niet ondernemer is, maar dat dit geen vaste harde normen zijn. Als ik even een interpretatie mag geven aan de hand van de geschetste informatie. Uw vriendin maakt winst, maar zij hoeft nauwelijks investeringen te doen in haar onderneming. Zij werkt regelmatig, maar het lijkt er niet op dat zij actief naar buiten treedt als ondernemer. Of maakt ze reclame? Of gaat ze regelmatig naar netwerkbijeenkomsten waar ze haar diensten zou kunnen slijten?

Daar komt nog eens bij dat zij niet aan 1225 uur per jaar aan werkzaamheden komt. Dat is het zogenaamde urencriterium dat bepaalt of je van de zelfstandigenaftrek gebruik mag maken. Deze zelfstandigenaftrek is de reden dat je gezien wilt worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dit is geen formeel criterium voor ondernemerschap, maar zonder die 1225 uren te halen is er nog nauwelijks voordeel om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn.

Dus kort gezegd: als uw vriendin regelmatige werkzaamheden heeft die niet vrijgesteld zijn van BTW dan is zij zeer waarschijnlijk ondernemer voor de omzetbelasting. Van wat ik nu gelezen heb denk ik dat zij geen ondernemer voor de inkomstenbelasting is. Maar het beste is om informatie in te winnen over hoe de Belastingdienst het zou zien. Dat kan bij de Belastingdienst zelf, maar misschien is het beter om dat bij een fiscalist te doen, want die kan dan ook tips geven hoe uw vriendin zich moet gedragen om als echte ondernemer gezien te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor dit antwoord met de opmerking dat het zeker beter is om dat bij een fiscalist te doen, want die kan dan ook tips geven hoe uw vriendin zich moet gedragen om als echte ondernemer gezien te worden. De fiscus heeft namelijk een andere invalshoek dan het belang van de belastingplichtige. NB Ook uren voor: het bijblijven op het vakgebied, nakijken van huiswerk, privelesssengven, uren voor volkuniversiteit , bibliotheek, gemeentelijke culturele instellingen, netwerken en contacten maken en onderhouden om uren er bij te krijgen en in stand te houden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst zeer bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Toch nog een paar een aanvullingen.
Zij komt weliswaar niet aan de 1225 uurnorm. Maar komt zij ook niet in een soort twijfelzone terecht met dit aantal?
Voor de instituten waar zij voor werkt, die berekenen géén btw. Zij moet een factuur opmaken voor de uren die ze heeft lesgegeven aan de cursisten/bedrijven die zich bij het desbetreffende instituut hebben aangemeld. Het instituut huurt mijn vriendin in, om aan de behoeften van die klanten te kunnen voldoen.
Het deel van je antwoord waarin je zegt dat er dan "nauwelijks voordeel om ondernemer te zijn" voor de belastingdienst, is dat dan in vergelijking met invullen IB2011 waarbij alles onder "overige werkzaamheden" valt? Sorry voor deze stortvloed aan vragen. We hebben er geen kaas van gegeten. We zijn een keer naar een mannetje "adviseur" geweest, die vroeg €50 p/u. We vroegen ons toen af of zijn kosten het sowieso wel waard waren. Al met al is het inkomen niet denderend hoog, maar gevoelsmatig voelt het wel beter aan als je door de belastingdienst wordt beoordeeld voor iets wat je ook daadwerkelijk probeert te zijn. Dank in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vorige reactie was aan nielx gericht, deze aan hajete. Wat die uren betreft, vind ik zelf dat ze nogal karig gerekend heeft. Ik zie ze namelijk altijd best wel lange voorbereidingen maken. Maar er zal toch wel een norm zijn? Hoever je kan gaan? Sec lesgeven:650. Wordt dan een hoeveelheid van 600 uur voor transport, voorbereiding, bijscholingscursussen etc. door de belastingdienst geaccepteerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WimteenSlippers Ik ga even op een andere volgorde door je vragen heen, ik hoop dat ik ze allemaal beantwoord. Allereerst voor eenduidige begrippen: volgens de inkomstenbelasting is het inkomen van uw vriendin nu geclassificeerd als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW), met uitzondering van het stuk dat via het 0-urencontract betaald wordt. De vraag is of het voor de inkomstenbelasting kan vallen onder Winst uit onderneming (WUO), omdat dat laatste enkele fiscale voordelen biedt. De 1225 uren is geen norm voor ondernemerschap, maar voor een aantal posten van het verzamelbegrip ondernemersaftrek. Ook zonder die 1225 uren te halen houd je als ondernemer een 12% vrijstelling van de winst voor de inkomstenbelasting (de MKB vrijstelling), dus het belastbare inkomen zal ten opzichte van ROW met minstens 12% dalen. Dat is niet onprettig. Het hangt af van de daadwerkelijke inkomsten of dit in absolute zin tot een verlaging van de belastingdruk leidt. Met andere woorden: afhankelijk van het inkomen kan het tientallen tot een paar honderden euro schelen. Ik ben dus misschien wat te stellig geweest door te zeggen dat dit nauwelijks voordeel heeft (dat hangt dus af van de situatie). Maar mijns inziens staat daar wel tegenover dat ondernemers een hogere administratieve druk hebben dat wellicht leidt tot hogere uitgaven voor een boekhouder/administratiekantoor als je het zelf niet kan doen/doet. Dat geeft ook gelijk aan waarom de Belastingdienst niet iedereen die wat bijverdient aanmerkt als ondernemer: dat scheelt in belastinginkomsten. Als de instituten geen BTW rekenen dan kan je er in eerste instantie van uitgaan dat jouw vriendin ook geen BTW hoeft te rekenen. Dat wil niet zeggen dat als zij uiteindelijk alsnog een cursus Frans voor vakantiegangers gaat geven dat zij dan alsnog ondernemer voor de omzetbelasting wordt. Tot slot: ik raad jullie aan om niet naar een mannetje adviseur te gaan, maar naar een fiscalist. Die zal meer dan €50 per uur rekenen, maar dan mag je er wel van uitgaan dat dit iemand is die weet hoe de belastingwetten in elkaar zitten en hoe rechters daar over denken. Je krijgt dus advies over hoe uw vriendin zich moet gedragen om als ondernemer gezien te worden, en dit is iemand die dat ook kan verdedigen naar de Belastingdienst als zij het ermee oneens zijn. Ondernemen is immers ook investeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij lesgeven in het voortgezet onderwijs wordt er per lesuur (van 50 minuten) meestal 30 minuten bijgerekend. Dus iemand die 10 lessen van 50 minuten geeft heeft een betrekkingsomvang van 800 minuten per week i.p.v. 500 minuten per week. In die 30 minuten wordt er voorbereid, nagekeken, vergaderd etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Emma007
Dank voor je antwoord. Het geeft ons een globale richtlijn wat in soortgelijke situaties wordt geaccepteerd (voor vergader/voorbereidingstijd (attent dat je zag dat een essentieel onderdeel van die 'uren' is)
@nielx
Het is hartstikke duidelijk nielx. Goed uitgelegd. Het btw-ondernemerschap had ik niet zo bij stilgestaan, mede omdat het tot nu toe nog niet is voorgekomen. Bedankt!