Hoe zit het met belasting en inkoop uit Engeland?

Ik heb een webshop. Nu koop ik een product in Engeland (fabrikant, dus inkoop voor mij).

Ik zet het product in mn webshop en verkoop het.
Moet ik dan alleen belasting betalen als ik het product heb verkocht? Of moet ik ook bij de inkoop belasting betalen? Zo niet, dan kan ik dat ook niet van de belasting aftrekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Invoeren van artikelen is een wirwar van regeltjes, voor elk soort artikel en land kunnen verschillende regels en wetgevingen gelden zo als ik zelf heb gemerkt.
Je kunt het beste een met de Kamer van Koophandel bellen, die kunnen je precies alles uitleggen over hoe en wat met invoeren van producten en m.b.t. belastingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt te maken krijgen met invoer belasting maar die maakt onderdeel uit van de kosten dus verhogen je inkoopprijs. Als je in het buitenland koopt als bedrijf krijg je meestal een factuur met verlegde btw. dat houdt in dat je geen btw kunt terug vorderen. dan moet je dus de btw die jij incasseert afdragen aan de fiscus.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat jij een BTW-nummer hebt. Als jij zaken doet met een fabrikant uit Groot-Brittanië dan moet jij je BTW-nummer doorgeven aan die fabrikant. Die zal vervolgens de BTW verleggen (dit noemen ze daar VAT shifting of VAT reverse charge). Dat betekent dat er op de factuur geen Britse of Nederlandse BTW gerekend zal worden.

Jij moet deze inkoop apart melden op je aangifte omzetbelasting bij onderdeel 4B (Levering/diensten uit landen binnen de EU). Vervolgens geef je ook het BTW-tarief op wat erbij hoort. Als de totale levering (inclusief verzend- en andere kosten) €100 was, en het goed is in Nederland met 19% BTW belast, dan moet je €19 bij je verschuldigde omzetbelasting bijtellen (vak 5a). Vervolgens trek je deze bij vak 5b weer af als voorbelasting. Netto betaal (of ontvang) je dus geen omzetbelasting.

Bij de verkoop reken je gewoon het gangbare BTW-tarief.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter aanvulling en als reactie op de antwoorden hierboven: er is geen sprake van invoer want de goederen gaan niet langs de douane. Inkopen uit landen binnen de EU heet een intracommunautaire verwerving. Je betaalt GEEN douanekosten.