Mag een ondernemer een 5 jarig contract met een belbureau na 2 jaar stopzetten, als het totaal geen resultaat blijkt op te leveren?

In november 2007 heb ik me als kleine ondernemer laten overhalen om een 5 jarig contract af te sluiten, teneinde klanten telefonisch te laten benaderen.
Stom natuurlijk, want na het 1e jaar bleek al dat de voorgespiegelde resultaten niet waargemaakt werden. Het 2e jaar heb ik geen adressen meer doorgegeven, maar wel betaald.
Kan ik het contract alsnog tussentijds beëindigen, of moet ik nog 3 jaar voor niets betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, een zakelijk contract mag je niet éénzijdig ontbinden.
Ik neem aan dat je geen prestatie-afspraken hebt gemaakt zwart-op-wit.
Wat je nog kan proberen, is om de resterende tijd af te kopen, in de hoop dat je dan goedkoper uit bent dan de tijd uit te zitten. Maar daarbij ben je geheel afhankelijk van de coulance van de aanbieder.
En, lees de kleine lettertjes nog eens door, op het gebied van tussentijdse beëindiging. Waarschijnlijk staat daar niets in dat je kan helpen, maar je weet maar nooit...
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er aan of er een prestatie clausule is opgenomen. Misschien staat er een artikel in waarin wordt vermeld dat het bedrijf een bepaald target moet halen, als ze dat niet halen, kan je van het contract af.

Als dat er niet in staat, kan je altijd nog advies krijgen bij een rechtswinkel. Zonder het contract te zien, kan ik er niet heel veel over zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan wat je hebt afgesproken. Als ik jouw was zou ik met je contract naar je juridisch adviseur gaan en de situatie met hem/haar bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ondernemer wanprestatie kan hardmaken, kan hij eronder uit... Daar is een civiel-rechterlijke procedure voor nodig en dan is het aan de rechter om te beslissen...

Maar zoals een advocaat tegen me zei, Recht hebben en recht krijgen is Twee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het woord waar ik naar op zoek was "wanprestatie". Goed antwoord +1
Op het moment dat je dit dus hard kunt maken dat je uit deze overeenkomst geen enkel voordeel hebt kunnen behalen dan kun je het contract laten ontbinden...

Zorg er alleen wel even voor dat je dit juridisch goed hebt uitgezocht, of heb laten uitzoeken. Want je zult ongetwijfelt een schrijven van een advocaat krijgen. Of bij wat meer geluk van een incassobureau. En hier kun je dan juridisch onderbouwd één keer op reageren. Daarna mogen ze het voor de rechter laten komen...

Tegen die tijd dat het bij een deurwaarder terecht komt dan heb je een goede onderhandelingspositie. Want je hebt dan met een onafhankelijk jurist te maken die jouw belangen moet laten meewegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
AWM
14 jaar geleden
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dit is echt larie.
Het al dan niet 'voordeel behalen' is geen rechtsgrond om het contract te ontbinden. Tenzij dat uitdrukkelijk in de voorwaarden is opgenomen, en dat kun je vergeten...
Ik denk dat het je problemen gaat opleveren dat je in het tweede jaar geen adressen hebt aangeleverd. Je kunt namelijk niet hard maken dat er in dat tweede jaar sprake was van wanprestatie door het andere bedrijf, omdat je ze niet in de gelegenheid hebt gesteld om klanten voor je te benaderen. Voor het komende jaar zul je dus sowieso niet onder dat contract uit kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En voor de jaren daarna ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet, maar daarvoor hou ik even een slag om de arm. Als Meerjel het komende jaar de leverancier wel in staat stelt zijn werk te doen, én die leverancier dan slecht presteert én er een prestatieclausule in het contract staat die erop neer komt dat wanprestatie reden is voor ontbinding van het contract, én Meerjel zich ontevreden toont, én de leverancier na een redelijke termijn nog steeds wanpresteert, dan zou Meerjel er in theorie onderuit kunnen. Maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er zo'n clausule in het contract staat.