hoe kunnen we deze eurocrisis oplossen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand dat weet kun je geld verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De knappe koppen komen er al niet uit, dan zullen wij "leken" van GV zeker wel met een goed idee komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder geld strooien naar griekenland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik dat nou eens wist, was ik schatrijk!

Het beste antwoord

Dit maakt me misschien niet populair, maar ik weet haast wel zeker dat de crisis iets is waar vooraf al de nodige kennis over was. Er zijn namelijk krachten aan het werk achter de schermen die ons willen doen geloven dat de economie een soort onberekenbare speling der natuur is waarvan niemand precies weet hoe zij zich zal gaan manifesteren in de toekomst. Dit is niet wat werkelijk gaande is, en zogenaamde experts laten ons dus geloven wat men allang weet en waar men bewust op aanstuurt.

Lees het boek Tragedy and Hope maar eens van Carroll Quigley. Download hem dan wel van de piraten baai want nadat vanaf de tweede druk is het boek al gestript van een paar honderd pagina's die de heren achter de schermen niet welgevallig waren. Om te beginnen zou ik eens naar het programma van Muntz en van de Wint 'de moraalridders'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (5)

Door zoveel mogelijk de euro's te laten rollen.
Wel met z'n allen he.
Dus kopen kopen kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de crisis te kunnen oplossen zijn vergaande maatregelen nodig die vele zullen raken.

Zo zal de hypotheek aftrek behoorlijk in gedrang komen om de staatsschuld binnen de perken te houden.

De staat zal zelf moeten blijven investeren om het aantal werkelozen binnen de perken te houden, ondernemers moeten durven risico's te nemen en niet naar het buitenland vluchten omdat de loonkosten daar lager zijn, burgers moeten durven hun geld uit te geven, oppotten is rampzalig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ondernemers moeten durven risico’s te nemen en niet naar het buitenland vluchten omdat de loonkosten daar lager zijn". Hier ben ik het niet mee eens, protectionisme is niet de oplossing voor een crisis als deze. Daarnaast zullen de kosten voor het eindproduct stijgen (of de arbeidsparticipatie dalen) wanneer men niet naar de laagst mogelijke alternatieven zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is 1 visie, de andere zijde van de medaille is: Door het vertrek naar het buitenland stijgt het aantal werkelozen en is er minder belasting inkomsten voor de staat waardoord de staatsschuld weer groeit, de staat geen nieuwe projecten op kan starten en dus in een neerwaartse spiraal terecht gaat komen. Daarbij kan een dergelijk verzoek niet als protectionisme gezien worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat dit de reden is dat de oplossing voor de crisis niet simpel, door ons GV'ers, is te beschrijven, omdat er veel invloeden zijn, met weer andere gevolgen. Want wat zou de reactie van landen zijn waar je je werk uit terugtrekt? Grote kans dat een reactie hierop zou zijn, dat deze landen gaan boycotten en ook hun werk/producten uit eigen land halen. Nederland heeft daar totaal geen baat bij, omdat de meeste inkomsten komen uit de export.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel oplossen van deze crisis is inderdaad niet mogelijk, de crisis niet laten vergroten is makkelijker, er zijn te veel invloeden van buitenaf die onze economie ernstig kunnen treffen, daarbij doel ik op de schuldencrisis in Amerika, China en Japan. Crisissen die onze export behoorlijk raken.
oplossing 1:
meer consumeren/investeren is de logische oplossing binnen ons systeem. Echter: als dit mogelijk was, zou het reeds jaren geleden aangewakkerd zijn geworden en zouden bedrijven toen niet massaal aan een exodus naar de groeilanden zijn begonnen.

oplossing 2:
landen in nood helpen door hun schulden (gedeeltelijk) kwijt te schelden of hen aan laag tarief financieel tegemoet te komen:
is een zéér tijdelijke oplossing maar is een oplossing (tot de volgende schuldencrisis zich onvermijdelijk en snel zal aanbieden (omwille van uitblijven van oplossing 1).

oplossing 3:
de riem aanhalen: deze optie is pas haalbaar vanaf het moment dat genoeg mensen voelen dat het menens wordt en beleidsmensen op tijd voldoende lef tonen om niet langer enkel populaire beslissingen te nemen

oplossing 4:
de meest efficiënte maar ook meest pijnlijke: overmacht:
oorlog, ziekte, natuurramp, enz...

Omdat we met zovelen zijn en onze mondiale, geïndustrialiseerde consumptiemaatschappij zoveel invloed uitoefent op onze natuurlijke omgeving is het helemaal niet ondenkbaar dat het te lang uitblijven van oplossing 3 oplossing 4 in de hand werkt.

Niet echt optimistisch, ik weet het, maar ik ben ook maar een mens... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld bijdrukken om de schulden te betalen. Deze oplossing zal gekozen worden, denk ik.
Het gevolg is sterke inflatie. Wie voor grote aankopen staat kan ze beter nu doen. auto, verbouwing enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de faillissement van een staat.
De crisis komt door de invoering van de euro, dat was namelijk een politiek doel. (Zie bron. Ten onrechte staat de datum op 17december 2011??).
Er was dus geen economisch doel, en een crisis was *DUS* onvermijdelijk.
Het lijkt er op, dat de politici op deze manier een dwangmatige reden hebben gezocht om tot verdere eenheid te komen.

Vergelijk dit met het volgende. Je hebt oud behang, maar geen zin om opnieuw behangen.
Dan haal je gewoon het oude behang er af, en dan moet je wel. Je hebt gezorgd voor een goede reden om opnieuw te behangen; het *moet* nu.

Ze hebben elkaar dus voor het blok gezet. Wel jammer dat het zo moest, en dat ze dit niet zelf vooruit hebben durven zien; want dan zou er veel minder schade zijn. Het is daarmee ook een gebrek aan realiteitszin van de politici als totaliteit.

De oplossing zit hem uitsluitend en alleen in de realiteit, en 'werkende' oplossingen. Wij als volk moeten er op toezien, dat politici ons geen oor meer aannaaien; en stoppen met handelen vanuit een juridische fictie.

De oplossing is niet gelegen in een eenvoudig iets; want dan zou dat allang gevonden en uitgevoerd zijn.
De oplossing zit hem in een langere termijn. Ik zie die zitten in het onderwijs. De politici van de volgende generatie moeten veel pragmatischer zijn, meer wetenschappelijke kennis hebben, en beter begrijpen dat (juridische) afspraken alleen maar een hulpmiddeltje zijn, en weinig om het lijf hebben. Waar het echt om gaat, is hoe dingen werken. Dit inzicht dus: het respect voor de werkelijkheid in plaats van respect voor grote ego's is de echte aanzet tot oplossing van de crisis.