Kun je als zelfstandige ondernemer met een kvk nummer en een webshop die je van thuis uit doet een lening krijgen bij de bank?

Ik heb een kvk nummer en een webshop met ongeveer maandelijks 2500 euro inkomsten.
Tel ik dan ook voor de bank als een zelftandige ondernemer of niet aangezien ik de webshop van thuis uit run maar wel een kvk nummer heb?
Vragen ze om jaar opgaves, of loonfiches?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de vraag voor Vlaanderen of voor Nederland?

Antwoorden (2)

Als zelfstandig ondernemer (en dat ben je) zul je in de meeste gevallen van 2 jaar de (positieve) jaaropgaven moeten kunnen laten zien om een lening aan te vragen.

Het beste kun je contact opnemen met de bank, die kunnen je precies vertellen wat ze willen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor lening je wilt, hoeveel geld wil je lenen en waarvoor? Een bank wil alles van je weten dat met geld te maken heeft: hoeveel inkomen heb je, uit de eigen zaak (webwinkel) en evt. andere inkomsten, evt van je partner.

Maar ook hoeveel uitgaven je per maand / per jaar hebt, of je al andere leningen hebt, of je ander bezit hebt (bijv. een dure auto die je zou kunnen verkopen als je je lening niet meer kunt aflossen).

Als je vooral inkomen hebt uit je webwinkel, wil de bank ook een ondernemingsplan, waaruit blijkt dat je niet alleen nu een goed inkomen hebt, maar ook nog over 5 jaar (of zolang de looptijd van je lening zal zijn). Alleen jaaropgaven van de afgelopen jaren is niet genoeg. Je moet de bank overtuigen dat je in staat bent de lening op tijd terug te betalen.