Kan iemand mij uitleggen wat een obligatie is?

Als in euro-obligaties.
en graag een beetje simpel houden, ik ben hier niet de econoom. :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een obligatie is een schuldbewijs. Dit zal ik even uitleggen.

Stel bedrijf X heeft geld nodig voor een investering. Dan kan jij als particulier (bedrijf ook, maar particulier komt vaker voor) een lening verschaffen aan dat bedrijf. Dus stel jij kan bedrijf X 100 Euro bieden, dan leent bedrijf X 100 Euro van jou.

Dan denk je: Waarom zou ik dat doen? Verdien ik er dan wat mee?

Ja, daar kan je mee verdienen omdat bedrijf X jou rente geeft over het door jou verleende bedrag. Dus stel in het contract staat dat bedrijf X jou 4% rente geeft over zijn schuld (100Euro) dan krijg jij dus 4 Euro van dat bedrijf.

Dan denk je: Waarom SCHULDbewijs. Dat is omdat jij het schuldbewijs in handen hebt. Bedrijf X staat in schuld bij JOU.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een obligatie is een schuldbewijs dat een overheid of onderneming verstrekt aan iemand. Dus iemand kan schuldbewijzen opkopen en meestal wordt hier aan het einde van het jaar extra rente voor vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een obligatie is een lening die de overheid (vaak ook staatsbons) genoemd, of een bedrijf uitgeeft bij de institutionele en particuliere beleggers.
Een obligatie heeft op eindvervaldag dezelfde waarde als op de uitgiftedatum en heeft een vaste rente.
De tijdsduur is bepaald bij de uitgifte.
Een obligatie houdt dus minder risico in dan een aandeel.
De rente is een maat voor de betrouwbaarheid van de uitgever. Griekenland moet nu heel veel rente betalen, terwijl Duitsland slechts 4% moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een obligatie: Geld dat de regering verschuldigd is aan andere landen. Bij mijn weet in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een obligatie te kopen, leen je in feite geld uit aan een bedrijf, instelling of een overheid. Een obligatie is dus een schuldbewijs dat deel uitmaakt van een grote lening.

In ruil voor de lening krijg je een vaste rentevergoeding (couponrente) die meestal jaarlijks wordt uitgekeerd. Daarnaast krijg je aan het eind van de looptijd je totale inleg weer terug (in fases of ineens). Dat maakt een obligatie - zeker in verhouding tot aandelen en opties - tot een relatief zekere vorm van beleggen. Je weet als belegger precies waar je aan toe bent.

Ondernemingen en instellingen kunnen via obligaties miljarden euro's lenen. De obligatie is hier slechts een deel van en wordt vaak uitgegeven in eenheden van ronde bedragen, bijvoorbeeld 1.000 euro. Er zijn veel verschillende soorten obligaties, maar de bekendste en meest verhandelde obligaties zijn Staatsobligaties.

Het risico van een obligatie schuilt in het feit dat de onderneming waaraan je geld hebt uitgeleend failliet kan gaan. Je krijgt je geld dan niet terug. Bij Staatsobligaties is dat risico kleiner, want de kans dat de Nederlandse Staat failliet gaat is niet zo groot.

Obligaties worden net als aandelen verhandeld op de effectenbeurs. De koerswaarde is afhankelijk van onder meer de huidige rentestand, de kredietwaardigheid van de uitgever en de resterende looptijd. Als de rente op de kapitaalmarkt verandert, kan dus ook de koers van een obligatie veranderen. Stel nu dat de marktrente lager is dan de rente die jij voor je obligatie ontvangt, dan is jouw obligatie aantrekkelijker geworden. Nieuwe obligaties worden immers tegen een lagere rente uitgeven. Je kunt dan overwegen om je obligaties tussentijds te verkopen.

Voordelen: Relatief veilige beleggingsvorm door de vaste rentevergoeding en de vaste looptijd.
Hogere rentevergoeding dan op een spaarrekening.

Nadelen: De onderneming waaraan je geld hebt uitgeleend kan failliet kan. Je krijgt je geld dan niet terug.
Vaak zijn obligaties alleen verkrijgbaar in grote eenheden, bijvoorbeeld vanaf 1000 euro.
Gedurende de looptijd heb je geen beschikking over je geld, tenzij je de obligatie verkoopt.
Lager rendement dan bij andere beleggingsvormen.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.mistermoney.nl/obligaties-informatie.asp