zijn onderhoudskosten op een bedrijfspand aftrekbaar?

Zijn onderhoudskosten van een bedrijfspand aftrekbaar van de bruto winst bij een bedrijf? En hoe werkt dit. Alles in een keer of moet je een bepaald bedrag per jaar reserveren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Onderhoudskosten op een pand dat bedrijfsmatig in gebruik is, zijn aftrekbaar van de winst. Daarbij maakt het niet uit of het pand eigendom is van het bedrijf, of dat het wordt gehuurd. Bij huur zal echter wel het huurcontract bepalen, welke kosten voor de eigenaar zijn en welke voor de huurder.

Bij groot onderhoud ( de uitgave is erg groot ten opzichte van de waarde van het pand ) kán dit in eens aftrekbaar zijn, maar het kan, bijvoorbeeld bij "achterstallig"onderhoud ook zijn dat die kosten moeten worden uitgesmeerd over een aantal ( veelal 5 ) jaren.

Onderhoudskosten kun je ok reserveren. Als bijvoorbeeld over een aantal het dak moet worden vernieuwd, dan kun je in de jaren ervoor elk jaar een stukje van die te verwachten kosten reserveren. Het vormen van die reserve is een kostenpost.

Als het dak dan na verloop van die jaren wordt vernieuwd, dan is er géén aftrek meer van de winst, voor zover die reservering groot genoeg is.
Is de reservering (veel) te hoog geweest ( je hebt dus te veel kosten afgetrokken in de afgelopen jaren, dan valt het surplus in de winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onderhoudskosten zijn een losse post op de balans. Niet aftrekbaar, behalve bij een gehuurd pand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
op de balans kosten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onbegrijpelijk antwoord van Jakjever m.b.t. "losse post" op de balans "en dat onderhoudkosten bij een eigen bedrijfspand niet aftrekbaar zou zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja hajete een totaal onzinnig antwoord je zegt maar wat en je hebt weer een punt weet ook niet wat hij bedoeld met losse post.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron, losse (deur)post misschien?
ronron1212
12 jaar geleden
Kan het niet een balanspost zijn die er steeds afvalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron, dan is die balans nooit goed in evenwicht en dat is niet best voor een balans.
Jakjever moet de echte oplossing weten en toelichting kunnen geven op zijn antwoord.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja lijkt me wel handig anders blijft die post maar kiepen
Je kunt en moet een onderhoudsplan maken hiervoor kun je dan maandelijks kosten boeken. Onderhoudskosten zijn aftrekbaar.
ronron1212
12 jaar geleden
Onderhoud is aftrekbaar voor zover het voor je rekening is. Buitenschilderwerk is bijvoorbeeld niet voor rekening van de huurder maar meestal voor de eigenaar.

Er zijn voor de eigenaar kosten van werkzaamheden die regelmatig terugkomen, bij voorbeeld schilderwerk of vernieuwen dakbedekking van platte daken.
Die kosten ontstaan door slijtage en gebruik. Je MAG van de fiscus voor dergelijk kosten, onder voorwaarden, alvast ten laste van het resultaat gelijkmatig de kosten reserveren (onderhoudsvoorziening), zonder dat je ze op dat moment al hebt uitgegeven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Is een voorbeeld van bedrijfskosten die (nog) geen uitgave zijn. Het tegengestelde is een investering in een bedrijfsmiddel, een uitgave die - wegens de verplichte activering en afschrijvingen - (nog) geen bedrijfskosten betreft.