Stel je gaat failliet en je betaald op de valreep je leveranciers, kan de curator dit dan weer terugvorderen?

Bij een faillissement gaan in eerste instantie de afwikkelaar, daarna de belastingdienst en de bank voor met het afwikkelen van de schulden. Stel dat je bijvoorbeeld nog net even je personeel de overuren uitbetaald (deze worden nml niet meer uitbetaald bij een faillissement) en je leveranciers en daarna vraag je een faillissement aan. De belastingdiesnt en bank laat je dus zitten. Kunnen ze dit dan terugvorderen? Ik weet wel dat het kan als je een groot bedrag naar jezelf hebt overgemaakt, ook bij een BV.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De curator kan wel degelijk terugvorderen door het inroepen van de Actio Pauliana.

Wat is dat? Als jij op de valreep je personeel en leveranciers betaald, en dus je bank en de belastingdienst niet. Dan benadeel je dus, mogelijk, enkele schuldeisers vlak voor het faillissement, indien dit buitensporige bedragen betreft. Men noemt die dan Paulianeus handelen.

Het antwoord op je vraag is dus JA, de curator kan hier iets mee!

Zeker gezien het feit dat je bank en de belastingdienst voorrang krijgen bij de afwikkeling van een faillissement.

Door een snelle betaling vlak daarvoor zou je deze partijen dus benaderen, omdat ze anders een grotere uitbetaling krijgen in de afwikkeling van het faillissement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Bart, Daarom spreek ik ook van 'kan' en 'zou'. Ik ken de financiële situatie niet en de bedragen waar het om gaat. Dus vandaar dat ik slagen om de arm hou bij het beantwoorden van de vraag. Maar de kern van de vraag is...kan het? Het antwoord is ja, het kan, maar er moet dan wel sprake zijn van benadeling van andere schuldeisers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had al een vermoeden dat er wel iets tegen zou zijn, dit antwoord zocht ik, dank je. Gelukkig is het bij ons niet ter sprake maar ik was er gewoon benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al zoiets, bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (3)

Voordat het faillissement wordt uitgesproken door de rechtbank, is er nog geen curator en een rechter-commissaris aangesteld. De ondernemer/onderneming heeft dan nog alle bevoegdheden om te handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, de curator kan dat niet terugvorderen.
Priveopnamen die buiten de normale structuren liggen kunnen tot 1 jaar terug worden herroepen door de curator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als op dat moment het faillisement nog niet is uitgesproken, stat niks je in de weg alsnog aan een deel van je financiele verplichtingen te voldoen, want dat zijn het : financiele verplichtingen. Je verdeelt niet je vermogen als een soort Sinterklaasbonus ofzo. Het is geld waar ze recht op hebben, en dat ze anders zouden moeten gaan vorderen als schuldeisers. Die aan het kortste eind zouden trekken, ongetwijfeld.

Persoonlijk denk ik dat het je siert als je deze mensen op deze manier buiten schot weet te houden ; je baan verliezen door een faillisement is al ernstig en pijnlijk genoeg.