Kan ik mijn gegevens verwijderen van een website? Zie toelichting.

Ik sta ingeschreven bij de KvK. Om mij onduidelijke redenen geeft de KvK ongevraagd de gegevens van ondernemingen door aan bepaalde (zoek)websites. Ik stel dit niet op prijs, want ik werk grotendeels thuis en ik vind het niet prettig als mijn privé-adres plompverloren wordt gepubliceerd. Dus google ik met enige regelmaat mijn bedrijfsnaam en wanneer ik die ergens tegenkom, verzoek ik de desbetreffende website mijn gegevens te verwijderen. Dat wordt dan zonder verdere vragen geregeld, meestal binnen 48 uur.

Tot mijn verbazing echter, krijg ik zojuist antwoord van nederlanddata.nl, die beweert mijn gegevens niet te KUNNEN verwijderen:

"Het doel van nederlanddata.nl is om bedrijfsdata en kredietcontroles aan te bieden. Deze gegevens zijn afkomstig van de KvK en andere officiële bronnen.

Alle bedrijfsgegevens (actief of non actief) worden beschikbaar gesteld door de KvK, en zijn te vinden op verschillende platforms waaronder websites, databases en kredietregistratiebureaus. Geen van deze platforms zijn verplicht om toestemming te vragen aan de ondernemingen. Tenzij de gegevens van ondernemingen worden verwijderd uit de KvK, zijn wij niet in staat om ze te verwijderen uit onze database."

Mij lijkt dit de grootste onzin die er bestaat, maar misschien heb ik het mis. Klopt deze informatie? Kan ik hier iets tegen doen? Moet ik nu gelijk juridische stappen ondernemen?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist de bedoeling van KvK, je kunt zo controleren met wie je zaken doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap ik.
Maar het gaat hier niet om het handelsregister van de KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen (klanten) die mij al kennen, hebben natuurlijk ook al mijn gegevens. En opname in het handelsregister van de KvK is volkomen logisch. Wat mij tegenstaat is dat ik er blijkbaar niet zelf voor kan kiezen of ik ook nog ergens anders vermeld wil staan - of niet. Dat klopt gewoon niet. Ik kan ook tegen mijn telefoonprovider zeggen dat ik geen vermelding in de gids of bij 'inlichtingen' wil. Geen punt, meteen geregeld. Voor geen enkele website is het een probleem om mijn gegevens te verwijderen als ik daarom vraag. Dus waarom doet deze ene dan zo moeilijk. Zoals ik al zei: volgens mij is het grote onzin dat ze het niet KUNNEN verwijderen. En daar zoek ik nu dus duidelijkheid in. En indien mogelijk een oplossing.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je bent niet de enige die zich daaraan stoort:
http://www.nu.nl/economie/2109244/privegegevens-kvk-openbaar-criminelen.html

Het beste antwoord

Neen een ander bedrijf mag niet zomaar jou gegevens publiceren, jij moet daarvoor toestemming geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord theodbn.
Maar het gaat hier volgens nederlanddata.nl om "bedrijfsgegevens" (en in mijn geval is het 'bedrijfsadres' mijn privé-adres). Kun jij ergens vinden hoe het daarmee is geregeld? Ik zoek natuurlijk zelf ook verder :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de website van iusmentis doorzocht, maar kon geen duidelijk antwoord vinden. Daarom Arnoud Engelfriet een e-mail gestuurd. Ik hoop dat hij reageert, zal het dan ook hier even melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanmiddag antwoord gekregen van Arnoud Engelfriet:
"Als je als bedrijf ingeschreven bent, dan zijn je adresgegevens openbaar. Ook als het je privéadres is. Juridisch gezien is daar niets aan te doen.." M.a.w. ik kan niet eisen van nederlanddata.nl dat zij mijn gegevens verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch bedankt voor de moeite!