Hoe moet je verpakkingen van omgepakte artikelen boeken, en hoe boek je die artikelen?

Bijvoorbeeld:

**1 liter verf à inkoop € 10.00 ex btw = 10 potjes van 100 ml
**Verkoopprijs 100 ml verf excl. potje = € 2.20
**1 potje = inkoop € 0.50 per stuk ex btw

Moet ik dan de verpakking apart boeken, en in mijn vooraad & btw administratie alleen de inhoud?

Het potje wordt wel bij de verkoopprijs inberekend, dus het potje verf zou in totaal op € 2.80 komen dan, want ik moet dan toch ook btw doorberekenen over dat potje(?)
Maar dan is de verpakking geen kosten meer omdat ik deze immers al heb doorberekend in de verkoopprijs, dus zou deze ook in de vooraad & btw administratie moeten worden opgenomen(?)

Het laatste lijkt mij wel logischer, maar toch heb ik het gevoel dat ik hier verkeerd aan het denken ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je denkt merkwaardig, denk ik. Potjes en verf zijn beide onderdeel van de inkoopprijs voorraad. De potjes zitten niet meer in de kosten verpakking maar in de voorraad.

1 liter verf + 10 potjes in de voorraad opnemen voor € 15. Per stuk € 1,50.
Als je die verkoopt voor € 2,80 dan is dat excl. btw 2,35, dus is de bruto winst € 0,85 (excl.kosten ompakken).

Vraag is voor de administratie of je de voorraad bijhoudt tegen verkoopprijs al dan niet incl. btw verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou verpakking en inhoud voor 1 prijs verkopen anders blijf je aan het rekenen. De prijs heb je er toch al op aangepast dus de verpakkingskosten zijn immers al betaald.