Hoe boek je niet (meer) verkoopbare artikelen, en moet je die nog bewaren als bewijs?

Doordat je zelf bijv wat stuk hebt laten vallen, of bijv. verf die bevroren is geweest, dingen die 'uit de mode zijn', etc. Kan dat onder kosten of moet daar een aparte post voor aangemaakt worden?

En dien je deze dingen nog te bewaren als bewijs?

Toegevoegd na 6 minuten:
In de snackbar waar ik vroeger werkte hadden we een knopje op de kassa met 'verval'. Moet ik aan zoiets denken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het "teloor" gaan van artikelen zoals u bedoelt kunt u boeken als een afschrijving. Stel uw normale verf-voorraad is 1000 euro. Daarvan bevriest 1 blik met een waarde van 100 euro. U vermindert nu uw voorraad met 100 euro en boekt dat bijv als afwaardering voorraad. Afschrijvingen zijn kosten. En kosten moet u ( naar de fiscus toe ) aannemelijk maken.

Bewaar in het bovenstaande geval bijvoorbeeld een recent weerbericht. Als u bijv. 4 jaar later belastingcontrole krijgt kan dit bericht meehelpen om de door u geboekte kosten aannemelijk te maken.

Verkoopt u veel flessen drank ( bijv horeca dranken groothandel ) dan is het zowiezo aannnemelijk dat er wel eens iets mis gaat. Als dit binnen redelijke grenzen is, zal er niet gauw een probleem ontstaan.
Een zelfde soort redenering kun je maken voor kledingwinkels. Natuurlijk is daar sprake van zgn "demodering" omdat nu eenmaal niet alles wordt verkocht. Ook daar zal een redelijke, in de branche gebruikelijke afschrijving aannemelijk zijn.

Neem eens contact op met uw branche organisatie, die kennen die gemiddelden wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oveigens mag je de BTW op de aankoop van het teloorgegane artikel wél gewoon terugvragen bij de fiscus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb de oude stock van mijn winkel met de voorhamer bewerkt en in de container geworpen. Het is gefilmd en de controleur heeft dat aangenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt een lijst/beschrijving van de artikelen die weg moeten en waarom met de inkoopprijs (en indien zo in voorraadadministratie geboekt, de verkooprijs).
Bepaal de totaal waarde en boek dat zoals bij maar tegengesteld met de boeking bij aankoop, met als tegenrekening niet crediteuren/te betalen inkopen maar de resultatenreking "afwaardering incourante voorraad".