Ik ben ondernemer mag ik producten in de groothandel (ex btw) voor mezelf kopen zo ja moet ik nog wat doorgeven ?

Omschrijving

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (5)

Dat doe ik ook. Je hoeft niets door te geven, je krijgt alleen de BTW niet terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal die producten in jouw administratie als 'privé' en incl. BTW moeten boeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag als ondernemer producten kopen alleen moet je dan de btw wel betalen en de zaken prive kopen en niet via de zaak.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik wil computers voor op kantoor kopen hier moet ik dus 19% voor betalen ?
ronron1212
12 jaar geleden
Dat zijn bedrijfsinvesteringen en geen prive
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow sorry de vraag verkeerd gesteld bedankt
Naar aanleiding van je reactie in andere antwoorden:

Op het moment dat je ondernemer bent mag je in groothandels inkopen doen, hier moet je meestal een pas hebben die gekoppeld is aan je bedrijf (en KvK-nummer), ter bevestiging dat je daadwerkelijk ondernemer bent.

Wanneer je in een groothandel iets koopt wat voor privégebruik is, dan boek je dit als vordering op prive in rekening courant (ingeval je een B.V. hebt), ingeval van een eenmanszaak/VOF dan wordt dit gezien als een prive-opname. Dit loopt dan via je eigen vermogen als kapitaalonttrekking.

Wanneer je in een groothandel in prive iets koopt wat voor de zaak is, dan boek je dit als schuld op prive in rekening courant (ingeval je een B.V. hebt), ingeval van een eenmanszaak/VOF dan wordt dit gezien als een kapitaalstorting in je eigen vermogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ingeval via de zaak voor prive, dan is de BTW niet aftrekbaar.
Ingeval via prive voor de zaak, dan is de BTW wel aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er gewoon voor zorgen dat je met je pas koopt maar contant uit eigen zak betaald.