Waarom zijn wij als exportland gebaat bij een goede handelsrelatie met Duitsland?

Vaak wordt gezegd dat een groot deel van onze economie draaiende wordt gehouden door intensieve handel met onze oosterburen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het Nederlands-Duitse handelsvolume is één van de grootste wereldwijd met 132 mrd euro (2010), volgens het CBS. Duitsland is voor Nederland de eerste handelspartner, zowel wat betreft uitvoer als invoer. Volgens het Duitse ‘Auswärtiges Amt’ zijn alleen de economische vervlechtingen tussen de VS en Canada intensiever dan die tussen Duitsland en Nederland.

Bovendien is Nederland het belangrijkste doorvoerland, waarbij de haven van Rotterdam een centrale rol speelt. Verder is Duitsland voor de maritieme aan- en afvoer van de Rotterdamse haven van groot belang. Duitsland is immers het belangrijkste transitoland voor Nederland naar andere Europese landen. Het spreekt dan ook voor zich dat beide landen op het gebied van infrastructuur, transport, telecommunicatie en waterbeheer nauw samenwerken.
Import

In 2010 zijn volgens het Statistisches Bundesamt goederen voor 63,2 mrd euro uit Duitsland naar Nederland ingevoerd. Zo staat Nederland nu op plaats drie van de belangrijkste handelspartners van Duitsland (Frankrijk: 90,7 mrd euro, VS: 65,6 mrd euro).

Uit Duitsland worden vooral farmaceutische en chemische producten, voedingsmiddelen, auto’s, auto-onderdelen en machines geïmporteerd.

Export

In 2010 zijn volgens het Statistische Bundesamt goederen voor 68,8 mrd euro uit Nederland naar Duitsland uitgevoerd. Daardoor is Nederland na China de één na belangrijkste exporteur naar Duitsland.

De belangrijkste Nederlandse producten op de Duitse markt zijn cokes- en aardolieproducten, chemische en elektronische producten alsook aardolie en aardgas, agrarische producten en voedingsmiddelen.

We kunnen economisch gezien niet zonder elkaar.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat Nederland gunstig ligt aan de Noordzee, en een goede infrastructuur heeft, zowel over land als over water, is veel doorvoerhandel vanaf de Noordzee (Havenvan Rotterdam veelal) via Nederland naar Duitsland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enerzijds omdat we buren zijn, en daardoor het sowieso makkelijker is om handel te drijven. De tweede, en grootste 'omdat' is dat via de haven van Rotterdam veel producten via ons land worden doorgesluisd Europa in. En daarbij is Duitsland nou eenmaal de grootste afnemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland , exporteert vooral land , en tuin bouw producten naar Duitsland (kaas , tomaten , bloemen) ook toelevering Vd auto industrie (ruiten wissers , schokbrekers ,enz ) maar vooral transito , dus ruwe , of half bewerkte grondstoffen , maar ook luxe kant en klare producten via onze havens . Wij kopen veel Duitse , hoge kwaliteits producten , auto's , machines , veel medische apparatuur ,enz . Ja dan is een goede relatie , erg belangrijk ! Nl is min of meer afhankelijk van Duitsland qua economie , vergeet niet dat Duitsland nog steeds tot de machtigste economieën Vd wereld wordt gerekend , nu dan in volume ruim ingehaald door China , maar in geld maar net . Men zegt wel wanneer de economie in Duitsland wat terug loopt , staan wij al stil . Dus dan merken we het direct , in de export . Nl mag blij zijn met zo'n grote economische motor als buur , ja wij boeren goed met die Duitsers , die hier soms ook nog op vakantie komen , in het verleden wel eens te lang :( maar dat ligt ver achter ons . Het is überhaupt handig goed met je buren om te gaan , btr een goede buur dan een verre vriend .