Is het verstandig om van bedrijfsnaam te veranderen?

Het gaat om een succesvolle webwinkel met een opgebouwde naamsbekendheid van 14% landelijk. De huidige naam is te generiek om als merknaam vast te leggen. Daardoor is concurrentie mogelijk door bedrijven met een soortgelijke naam.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoi Jaap,
Dat is natuurlijk lastig, hangt helemaal van de situatie af. Zelf heb ik net een wat mindere ervaring achter de rug met een nieuwe naam. Ook oude klanten wisten ons lastiger te vinden.
Maar een webwinkel is weer wat anders en je kan je oude IP adres gewoon aanhouden. Die verwijs je dan gewoon door met een bericht van de nieuwe naam en dat ze doorgestuurd worden. Als je dat een tijd volhoudt en af en toe de boodschap verandert, zodat men scherp blijft en het onthoudt denk ik dat het wel moet lukken.
Toch blijf ik vinden dat de oude naam voorkeur houdt. maar je moet er geen klanten door verliezen natuurlijk.
Succes met kiezen.
Onno
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De vraag rijst dan (als de naam te generiek is) of je die 14% wel op je eigen conto mag schrijven, of dat die alleen maar zo hoog is omdat er meerdere bedrijven mee geassocieerd worden.

Op zich zou ik niets veranderen als 'ie winstgevend is EN je voorziet dat je een berg marketing-euros moet neertellen om de nieuwe naam te positioneren, maar dat is een advies zonder enige kennis van de casus (want de individuele onderdelen zijn nogal bepalend uiteraard)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je al naambekendheid hebt wel, tenzij je denkt dat je hierdoor geen klanten kwijt zult raken. Je oude klanten blijven wel klant en de nieuw kennen de naam nog niet. Het hangt dus af van het soort bedrijf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je vraag authentieker zou zijn als je de link naar je website had weggelaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan de naam veranderen en dan de website met de oude naam behouden en mensen die deze site bezoeken automatisch doorsturen naar je nieuwe website.

Ook is het vaak handig om een email database op te zetten waarnaar je een nieuwsbrief kan sturen waarin je de veranderingen aankondigt en uitlegt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt eraan of binnen jouw branche je merknaam belangrijk is. Je zou beter een enquete onder klanten kunnen houden wat zij ervan zoudern vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al weer jaren geleden was er een overbekend bananen merk, dat gezien de ontwikkeling op de wereld markt van merknaam ging veranderen. Eerlijk gezegd zag ik daar geen enkel voordeel in, maar dat liep toch heel anders. Wel moest dit bedrijf heel veel energie steken in promotie, naamsbekendheid en een heel lange adem. want voor zo een gigaproject moet je heel veel tijd voor uittrekken. Later gebeurde dat nog eens met een chips merk. Heel lang stond de oude en nieuwe naam op de verpakking. Ommaar geen omzet te verliezen. Het is dus eerder al gedaan maar wegen de voordelen op tegen al de nadelen? Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
What's in a name? zei Shakespeare al.

Ik vind dat naamsbekendheid sterk wordt overschat. Ik heb eens wat marketing gedaan bij IBM in de tijd zij nog PC's verkochten.
Op een seminar vroeg men mij wat ik dan voor marketing deed?
Ik vroeg de groep (zo'n 20 man) de vraag :"Wil iedereen die IBM kent een vinger omhoog steken". Twintig vingers gingen de lucht in.
Op mijn volgende vraag bleef het aanmerkelijk rustiger :"Wie zou er een PC kopen van IBM?"

Naamsbekendheid is dus niet alles.

Daarnaast geeft een naamsverandering weer een leuke aanleiding om ongegeneerde reclame acties op te zetten.

Doen dus!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry: slecht argument. Naamsbekendheid heeft hoegenaamd niets van doen met kwaliteitserkenning. Dus "doen dus" is een beroerd advies, zeker zonder dat je weet wat z'n budget is om die nieuwe naam erin te pompen. Terzijde, inmiddels begrijp ik dat het om drogisterij.net lijkt te gaan, en dan zou ik ab-soluut niet wijzigen maar juist de generieke naam aanhouden. Groet,
Peter
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Peter, Helaas is je argumentatie methode niet correct. Je kan iemands standpunt niet slecht of goed benoemen zonder feitelijke onderbouwing. Naamsbekendheid heeft gewoon heel weinig te maken met commercieel succes. Het hangt natuurlijk allemaal af van de context, het product, dienst en markt. Generaliserende opmerkingen zijn dus sowieso lastig te maken. Mijn theoretische kennis en praktijk ervaring heeft me in ieder geval geleerd dat er bij een goede uitvoering meer kansen zijn dan bedreigingen bij een naamswijziging. Sorry.
Bij webwinkels gaat het vaak om de domeinnaam en niet om de naam zelf. In jouw geval maakt het dus niet zoveel uit dat de naam te algemeen is, omdat je de domeinnaam immers hebt.
Vergelijk goeievraag.nl of marktplaats.nl dit zijn ook generieke namen, maar niemand die ze vergeet!
In internet land gaat het puur om de domeinnaam, zo zijn er zat bedrijven die zo heten omdat ze toevallig die domeinnaam konden krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar goeievraag.nl