Mag een franchisegever verlenging van het oude conract eisen als de franchisenemer een nieuw verhoogd contract niet accepteert en wil stoppen?

Kort voor de opzegdatum wordt een verzwaard contract aangeboden. Franchisenemer wil de samenwerking beeindigen. Inmiddels is de opzegdatum gepasseerd. Kan franchisegever toch verlenging eisen van een nieuw 5 jarig contract?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Strikt genomen zit de franchisenemer voor de nieuwe 5 jaar vast aan de verlenging van het lopende contract, wanneer de opzegtermijn is verstreken. Echter, wanneer de samenstelling van het nieuwe contract dusdanig is aangepast dat dit niet meer overeenkomt met het nieuwe contract. Dan veranderd de overeenkomst tussen franchisegever en franchisenemer en is de franchisenemer vrij om bij het aflopen van het huidige contract de overeenkomst te beëindigen...

De franchisenemer moet dan echter wel zeker zijn van zijn/haar zaak en dat het gelijk aan de kant van de franchisenemer staat. Anders kun je maar beter je verlies nemen en de overeenkomst bij voorbaat voor over 5 jaar beëindigen...

Dit laatste als voorbeeld doe ik al 10 jaar met abonnementen, Waaronder die van de GSM...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij conform de regels die in je oude contract staan, de samenwerking wil beeindigen, en dit op tijd schriftelijk/aangetekend aan de franchisegever hebt medegedeeld, kan geen nieuw contract worden afgedwongen.