Kan iemand mij helpen met een ondernemersvraag?

Ik denk er sterk aan de laatste tijd (heb al een soort bouwbestek geformuleerd en uitgebreide plannen ontwikkeld) om een bedrijf te beginnen dat consumentbelangen behartigt.

Een van de doelen van deze organisatie is hulp, juridische bijstand, advies, en informatie te bieden aan leden die op hun beurt een maandelijks bedrag afdragen (misschien kan je dit premie noemen).

Ik wil echter niet als een verzekeringsmaatschappij worden beschouwd door de overheid. Want dat houdt in dat er speciale regels voor gelden, en ik moet bepaalde licenties en dergelijke afsluiten.

Dus, hoe zorg ik dat ik niet als verzekeraar overkom? Wat is eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je kunt overwegen om een soort abonnement te laten afsluiten, waarvoor maandelijks abonnementsgeld voor verschuldigd is. Vervolgens geef je een maandelijks een blad of update op een website voor leden uit met algemene adviezen en praktijkzaken.

Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Je bent dan meer een uitgever met een juridisch loket, dan een verzekeraar. En je maakt aan een breed publiek (je leden) bekend wat je voor ze kunt betekenen.

Eventueel reken je bij de aanvraag voor hulp (dat is wel heel erg breed hoor!) een extra bedrag en is bijvoorbeeld het eerste uur gratis voor leden.
12 jaar geleden
Is het niet mogelijk om u enkel te profileren als adviesbureau?
Met al dan niet een maandelijks/wekelijkse uitgave van een boekje?