Stel, de DSB wordt overgenomen door lone star. Nemen mensen dan alsnog hun geld van de bank waardoor hij wel omvalt?

De DSB bank wordt mischien overgenomen door een texaanse bank (lone star). Dan kunnen de mensen ineens weer bij hun geld. Zouden ze dat er niet dan meteen afhalen na alle comotie. Waardoor de bank alsnof failliet raakt. Ik persoonlijk moet zou dat meteen doen, ik zou geen vertrouwen hebben in een of andere cowboybank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is zeer waarschijnlijk één van de hoofdredenen geweest waardoor het niet gelukt is een goede overnamepartner te vinden. Het bankwezen valt of staat bij het vertrouwen dat de spaarders in de desbetreffende bank hebben. Bij de DSB-bank is dit vertrouwen zodanig beschadigd door alle negatieve publiciteit wat betreft de hypotheken en koopsompolissen die gepaard gaan met een onbekend claimbedrag, de uitspraken van Pieter Lakeman en de uiteindelijke "noodregeling" toe te passen. Deze verschillende factoren hebben het vertrouwen in de DSB-bank ernstig beschadigd en de vraag is of het vertrouwen weer op acceptabel niveau komt door een eventuele overname. De spaarder zal namelijk ook denken: ik kan mijn geld nu ook "veilig stellen" en overzetten naar een bank waar ik meer vertrouwen in heb. De ervaring in bankfaillisemementen leert ook dat menig spaarder deze houding erop na houdt waardoor een tweede "run" op de bank veroorzaakt word direct na een overname, wat in vele gevallen uiteindelijk alsnog tot een faillisement leidt maar dan met nog grotere gevolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De een zal dat wel doen, de ander niet. Het ligt er maar helemaal aan wat voor zekerheden er geboden gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de manier waarop dit wordt aangekondigd. Voorlopig zal bij een overname er een limiet worden gesteld aan het op te nemen bedrag, en dat zal langzamerhand worden afgebouwd.
Vergeet niet dat er straks ook weer gewoon geld binnenkomt bij de bank, op zich heeft de bank meer inkomsten dan uitgaven. Het probleem is alleen om op dit moment al het geld van de rekeningen ook daadwerkelijk uit te keren.

Vergelijk het met je eigen situatie. Stel dat je een huis hebt en dat daar 100.000 eigen vermogen in zit. Als je een rekening krijgt van 500 euro zal je die wel kunnen betalen, maar moet je 95.000 betalen dan wordt het opeens een probleem, ondanks dat jouw bezit groter is.
14 jaar geleden
ik heb er geen rekening lopen ,maar als ik die wel had dan,ging mijn geld zo snel als het kon gewoon naar een andere bank,gewoon om dat nederland nog wel betere banken heeft als de dsb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeer goed mogelijk. Dat was vast één van de risicofactoren waarom de redding door een consortium is misgelopen. Eén van de scenario's is dat het spaarbankgedeelte helemaal niet gered gaat worden.
Stel nou dat de overnamepartner alleen maar geïnteresseerd is in het hypotheek- en verzekeringsgedeelte. Waarom denk je anders dat tot nu toe bij de reddingsscenario's toch nog een staatsgarantie nodig was van miljarden?
Het zal mij benieuwen.
14 jaar geleden
Het blijft koffiedik kijken en de naam DSB is behoorlijk beschaad. Mogelijk komen er bij een overname extra condities voor de spaarders, die het aantrekkelijk maken om het geld te laten staan. DSB zat immers altijd al in de top v.w.b. de hoogte van het rentepercentage op spaartegoeden.