Waarom een rapport archeologische waarde van het terrein nodig als hiervoor een bedrijfspand aanwezig was en dat tegen de vlakte is gegaan?

Voor onze vergunningaanvraag moeten wij nu opeens een rapport laten maken van de archeologische waarde van het terrein voor de Gemeente.

Ik kan daar op zich wel mee leven, ware het niet dat het stuk bouwgrond dat we gekocht hebben, hiervoor een bestaand bedrijfspand stond en eigenlijk dus tegen de vlakte is gegaan t.b.v. herontwikkeling. Hierbij hebben ze natuurlijk ook in de grond gewerkt, dus waarom was er destijds niet zo'n rapport nodig is mijn vraag. En uiteindelijk hoef ik dan zelf geen rapport te laten maken met alle kosten van dien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

waarschijnlijk zijn er aanwijzingen dat er in de grond mogelijk "dingen"te vinden zijn met archeologische waarde.

Sinds september 2007 is de Wet op de archeologische monumentenzorg (Wamz) van kracht. Op grond van deze invoeringswet zijn vier wetten gewijzigd:

de Monumentenwet 1988
de Woningwet
Wet Milieubeheer
de Ontgrondingenwet

http://www.bma.amsterdam.nl/archeologie/nieuwe_wet-_en/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat of; - de ontwikkelaar voor 2007 bezig is geweest; of; - de gemeente geen beleid had betreffende indieningsvereisten voor archeologisch onderzoek of - de gemeente per abuis geen onderzoek heeft opgevraagd.