Is het toegestaan om de merknaam van een geneesmiddel te gebruiken als naam voor een bedrijf in een compleet andere branche?

Het gaat hier om een medicijn dat niet langer gebruikt wordt.
Het bedrijf waar de naam voor is bedoeld is een dienstverlenend bedrijf in de muziek- en entertainment wereld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concerta?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar wel erg slim bedacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, wat grappig. Concerta bestaat trouwens al. Ook iets met muziek volgens mij.

Antwoorden (2)

Als er een copyright logo bij de naam staat mag dat niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je het merk wilt gaan gebruiken in een totaal andere branche is waarschijnlijk niet van belang. Wat wel van belang kan zijn, is dat het medicijn niet meer wordt gebruikt, hoewel dat nog niet wil zeggen, dat de fabrikant van dat medicijn de merknaam niet meer in depot heeft.

Als de medicijnenfabrikant zijn merk niet heeft "onderhouden", dan zou het kunnen zijn, dat jij na een periode van 5 jaar dat merk vrij kunt gebruiken.

Om daar achter te komen zul je moeten zijn bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).
https://www.boip.int/wps/portal/site/home/

Je kunt daar meer lezen over de regels, je kunt contact opnemen, en er is ook de mogelijkheid om een merknaam in te voeren. Typ maar eens "HEMA" in, je ziet direct of je je bedrijf zo mag noemen. ;-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier heb je wat aan +