Klein webdesign bureau starten, hoe en wat?

Ik ben een webdesigner die al 4 jaar ervaring heeft. Ik ben 19 jaar, ik zit nog op school en doe nog een zaterdag baantje.
Binnenkort zou ik voor me zelf willen beginnen.
Ik wil graag websites voor bedrijven gaan maken en dit kan alleen als je een Kamer van Koophandel heb en aangemeld ben bij de belastingdienst.

Ik ga er eventjes van uit dat ik ongeveer 6 website per jaar heb omdat ik nu nog op school zit. Dit is nog niet veel.

Ik heb op de website iets gelezen over boekhouding.
Dit kan je het beste doen met www.moneybird.nl denk ik.

De administratie voor de klanten hou ik bij in een excel bestand. Waardoor ik heel simpel kan zien wat ik afgesproken heb en met wie, voor de rest staan er datums in ect.

Omdat ik toch al een tijdje bezig ben met webdesign, zie ik af en toe toch webdesign bureautje, die het zelfde doen als ik. Die hebben een kamer van koophandel maar hebben nog niet zo veel websites gemaakt, hoe doen hun dat?

Mijn vraag is als ik een kamer van koophandel aanvraag en me aanmeld bij de belastingdienst, wat gebeurt er dan bijvoorbeeld met mijn studiefinanciering of mijn zorgtoeslag. Zal ik een 2de rekening openen dat ik alleen gebruik voor mijn webdesign bureau? Ik betaal dan iets van €47 euro per jaar, blijft het daarbij of moet ik nog meer betalen. Ik zou gewoon graag willen dat ik gewoon kort en simpel zie wat er allemaal bij komt kijken als ik een kamer van koophandel aanvraag, en wanneer geld ga verdienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
anneliez
12 jaar geleden
De kamer van Koophandel organiseert om de zoveel tijd een open dag voor startende ondernemers. Die hebben op al je vragen wel een antwoord, dus dat lijkt me een goede start
succes
anneliez
12 jaar geleden
Is er weer een antwoord van mij betiteld als reactie, maar goed, als je er maar wat aan hebt vind ik het oke

Antwoorden (1)

Allereerst: goede tip bij de reacties: ga naar een startersdag van de Kamer van Koophandel.

Het klopt overigens niet dat je persé een eenmanszaak moet zijn om geld te verdienen als webdesigner. De Belastingdienst hanteert bepaalde normen om te bepalen of je een bedrijf bent, zie de bron. Als je een paar websites per jaar voor een leuke bijverdienste maakt dan kan dit onder 'Resultaat uit overige werkzaamheden' vallen.

Dat wil niet zeggen dat het geen voordelen heeft om een bedrijf te starten. Zo zijn er bepaalde fiscale voordelen en het komt professioneler over bij opdrachtgevers.

Over je studiefinanciering: ongeacht of je inkomen uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming hebt, moet je rekening houden met de bijverdiengrens. Die is in 2011 €13.215,82. Je moet in de maand dat je hier overheen gaat je studiefinanciering stopzetten en je ov-reisproduct inleveren. Die kan je in januari van het nieuwe jaar weer aanvragen, want dan gaat de teller weer op nul.

Je krijgt als ondernemer een aantal administratieve verplichtingen. Dit zijn er teveel om hier op te noemen. Het is niet heel erg ingewikkeld, maar je moet wel een bepaalde systematiek leren herkennen. Aan te raden is om de startersdag van de Kamer van Koophandel bij te wonen, en als je dan niet overtuigd bent dat je het snapt, dan kan je een boekhouder vragen om met jou een administratie op te zetten. Hij komt dan ook van pas als je aan het eind van het jaar je belastingaangifte in moet dienen.

Over de bankrekening: er is als eenmanszaak geen verplichting om een aparte bankrekening te hebben. Het komt overigens wel professioneel over als je er bijvoorbeeld eentje met je bedrijfsnaam hebt.