Zijn "Nederlands" te lui om een kleine eenmanszaak / winkel te beginnen?

In veel winkelstraten en straatjes in Rotterdam verdwijnen de autochtone bakkerijen, slagers, groenteboeren, kleine kledingwinkeltjes en andere vormen van kleine ondernemingen. Hierdoor wordt het overspeld met kleine bazaars, kebab zaken, Islamitische slagerijen, bakkers, groenteboeren en andere toko's.

Sterker nog, ik hoor in de winkeliersvereniging zelfs geklaag over dit feit.

Uiteraard zit een deel met de grote AH en kornuiten in de maag, maar komt dit ook niet voort uit het feit dat veel, voornamelijk autochtone mensen, geen zin hebben om een kleine winkel zoals hierboven beschreven te beginnen omdat dit echt héél hard werken is voor een relatief lage opbrengst.

Het is immers makkelijker om een overhemd aan te trekken en meer te verdienen op een kantoor functie.

Of komt het door de enorme ondernemerschap van de "allochtone" (mensen denken op gv vaak zwart-wit vandaar deze vorm van omschrijven) gemeenschap.

Of komt het vanwege het feit dat iemand met een HBO of WO diploma een winkel runnen onder zijn niveau acht?
(niet aanvallen dat ik nu uitspreek dat allochtonen geen hoge opleiding hebben, het gaat om het percentage en dat toont logischerwijs dat er meer autochtone mensen afstuderen. er zijn immers meer autochtonen dan allochtonen)

Toegevoegd na 38 seconden:
Sorry voor de vele opmerkingen en de uitleg van sommige zinnen. Helaas is dit nodig om de essentie van de vraag te behouden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat het huidige polieke klimaat het beginnen van een winkel tegenstaat. Je krijgt te maken met zo ontzettend veel regeltjes en vergunningen die aangevraagd moeten worden.
Naast het complete regeldoolhof, geef je al aan dat het hard werken is voor relatief weinig loon, maar dit hoeft uiteraard niet. Ik woon in een dorp met een ambachtelijke bakker en ik moet zeggen: Ik heb niet het idee dat die toko weinig opbrengt.

Verder ben je als je een eigen toko hebt uiteraard eigenlijk 24/7 aan het werk. Ook in je spaarzame vrije tijd, blijf je verantwoordelijk voor je "nering".

Dan heb je nog de toenemende criminaliteit waaraan ook kleine ondernemers steeds vaker bloot staan en waarbij dan vaak aangifte moet worden gedaan, terwijl je als winkelier al wel weet dat er toch niets aan gedaan gaat worden.

Nee, alles bij elkaar zou ik er ook niet echt over peinzen een eigen toko te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat verklaart dan het feitdat (spreek nu over Rotterdam) er meer winkels met een allochtone inslag dan autochtone inslag starten. Er wordt wel gestart....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, op het gevaar af dat ik nu echt tegen schenen ga schoppen, hier komt het politiek incorrecte antwoord....
Ik vermoed dat het "Ikke niet begrijpe" het erg goed doet als er controles worden uitgeoefend op het al dan niet hebben van bepaalde vergunningen.
Als je ze als controleur vervolgens aan wil pakken, ja, dan krijg je de begrippen: "Respect", "Rechten" en "Discriminatie" weer om de oren gegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerlijke meningen zijn goud waard! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry C4th, maar je hebt gelijk. Met de aantekening dat ze vaak ook in no time weer over de kop zijn of een nieuwe eigenaar hebben. Alleen met een lucratieve bijverdienste (winkel = dekmantel) houden ze het langer vol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Waarom sorry als je me gelijk geeft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn +1 heb je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cath ; doe sorry was omdat het eigenlijk te gek voor woorden is, maar wel de dagelijkse realiteit. Categorie zou niet moeten kunnen. Niet zozeer om mezelf te verontschuldigen, maar eerder als een soort 'helaas'.

Andere antwoorden (9)

Nee, te lui zeker niet, maar nogal ontmoedigd door de achterlijke hoeveelheid regels en regeltjes, wetjes en bepalinkjes, addertjes onder het gras en juridische valkuilen waaraan je je als kleine zelfstandige moet houden, en waar we ons in de regel ook aan willen kunnen houden.

Voor nieuwe en niet-Nederlanders zijn de regels niet alleen wat soepeler, ze passen ze ook beDUIdend soepeler toe zelf. Waardoor er veel meer kleine zaakjes van deze groep ondernemers uit de grond schieten, en vaak ook net zo hard weer verdwijnen als er toch een keer een controle komt. Dat is althans de ervaring die ik krijg door hier in de stad een beetje om me heen te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +1
Nee hoor, autochtone mensen hebben ook heel vaak een klein bedrijf. Nederland is juist bekend vanwege het grote aandeel van MKB in de economie. Alleen is zijn MKB bedrijven meer dan klein broodjeszaken in een winkelstraat. MKB kan bijvoorbeeld ook een timmerman zijn die voor zijn eigen begint of een internetwinkel. Daarnaast bestaat de bevolking van Rotterdam voor bijna de helft uit allochtonen, dus het is logisch dat de helft van de eenmanszaken van allochtonen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat een rol speelt dat hele families werkzaam zijn bij de allochtone bedrijfjes.
bij de turk op de hoek werken behalve pa, ook drie zonen en twee dochters.
dat zie ik bij hollanders niet gauw gebeuren.
14 jaar geleden
Niet te lui, maar de verwachtingen zijn wel vaak erg hoog gespannen. Het feit van eigen baas is niet voldoende als beloning. Ook is waar, dat het manuele werk verdwijnt als gewenst baan. Bovendien zijn autochtonen minder bereid risico te nemen, dat betekent dat ze minder vertrouwen in de toekomst hebben. Dus niet te lui, maar er zijn een hoop tegenwerkende factoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft met meerdere zaken te maken, maar zeker geen luiheid!
Het kost natuurlijk veel geld om zelf een zaakje op te starten. Daar komt bij dat er (nog steeds!) een groeiende vraag is naar bijv. Turkse bakkers, omdat deze vooral de allochtone sector treft. Turkse bakkers houden vanwege t feit dat ze toch wel klanten krijgen hun prijzen laag, wat dus steeds meer klanten trekt. Hierdoor is de concurrentie vaak moordend.

Een van de vele factoren die meespelen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Er worden juist steeds meer kleine bedrijfjes opgestart. Alleen zijn dit dan misschien geen winkeltjes die jij omschrijft, en daardoor minder zichtbaar (bijvoorbeeld internetbedrijfjes)

Mijn moeder is onlangs een theeschenkerij begonnen. Het was zo geregeld. Het viel dus wel mee met alle regeltjes. Daarnaast als je een uitkering hebt, krijg je onwijs veel hulp bij het opstarten van een bedrijfje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vermoedelijk zijn mensen nan buitenlandse afkomst meer onderneminglustiger dan Nederlanders en nemen ze ook genoegen met minder winst. Ook de inrichting van hun zaakjes is vaak niet zo up to date als die van Nederlanders die altijd alles spic en spam willen hebben.
Dat speelt al heel lang,dat Nederlanders hun ondernemingslust kwijt raken,getuige het oude lied: Ferme jongens,stoere knapen,foei hoe suffend staat gij daar enz..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer deze vraag te beantwoorden met een verhaal dat ik ken via mijn vader die zelf 35 jaar ondernemer is. Het bedrijf Blokker is groot geworden door bij directe concurenten aan te bellen en te vragen zal ik jou zaak voor een goed prijs over kopen? De concurent zei meestal nee en Blokker starte er een winkel tegenover en leed 2 jaar verlies totdat de concurent failliet was en dan ging Blokker meestal verbouwen om een nog grotere of betere winkel te maken en haalde dan de buit binnen en deed dat nog in honderd andere steden. Hetzelfde gebeurt overal. In het winkelcentrum hier had je vroeger een bakker, slager, kaasboer, dierenwinkel en meer van die kleine winkeltjes. Nu heb je alleen nog maar een AH, Lidl, Zeeman en Blokker. Van 25 winkels is het in 15 jaar tijd naar 6 winkels gegaan hier. Ik geef het nog 5 jaar totdat we ook in NL Wallmarts hebben. Als je het mij vraagt moeten sommige grote bedrijven een verbod krijgen om bijvoorbeeld dierenspullen te verkopen als hondenvoeding. Zodat de lokale dierenwinkel kan blijven bestaan en dit dan met allerlij dingen. Verder denk ik nog dat de nieuwe en niet nederlanders van ons land vaak niet gequalificeerd genoeg zijn om een AH of iets dergelijks te beginnen en blijven daarom veel kebab verkopen, waar ik overigens heel blij mee ben want ik geef liever me geld aan de kleine ondernemer en er gaat niks boven een lekker broodje kebab.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de (middelgrote) stad waar ik woon kan ik zeggen dat dit beeld wat jij schetst absoluut niet ter sprake komt. Natuurlijk zijn er een bepaalde wijk(en) waar dit beeld enigsinds lijkt te kloppen. Maar dit ligt dan aan het feit dat deze wijk(en) voornamelijk uit laagopgeleide arbeiders bestaat. En dan zijn het inderdaad de allochtone medemensen die ergens een maas in de wet vinden om hun winkeltje te beginnen...

(Het zelfde beeld zie je ook landelijk in 'cafetaria-land', waar met name de chinezen de overhand krijgen...)

Maar wat betreft de rest van de stad moet ik zeggen dat het qua winkelbestand nog steeds de kleine autochtone zelfstandige is die stand blijft houden tegenover de grote landelijke ketens. Maar dit heeft dan vooral betrekking op die ondernemers die zich gewoon goed laten informeren over de wet- en regelgeving...

Maar aan de andere kant hebben de grote landelijke ketens ook een voordeel. Neem nu AH (Ahold)...

Ahold heeft om precies te zijn 6 eigen AH filialen. Alle andere AH vestigingen zijn franchise ondernemingen. Dus dan heb je het over bijv. een "Pietje Puck Supermarkt BV" h.o.d.n. 'Albert Heijn'...

Het feit dat de grote landelijke ketens de overhand dreigen te krijgen in de Nederlandse steden en dat daarmee de kleine zelfstandige dreigd te verdwijnen is dus een vertekend beeld. Daarbij komt dat de kleine zelfstandige hier geen kans krijgt om uit het straatbeeld te verdwijnen. Dit om de heel simpele reden dat we hier een Wethouder hebben die zelf één van die kleine zelfstandige ondernemers is. En daarbij ook lid van GS in de provincie is. Hiernaast zijn we tot 2011 uitgeroepen tot het meest gevarieerde stadscentrum van Nederland m.b.t. de middelgrote steden...

En daarbij komt dat in mijn branche maar 1 allochtone ondernemer zit...

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan nog wat: We hebben hier nog genoeg warme bakkers, slagers, groenteboeren, kaaswinkels e.d. van de autochtone ondernemers...