Heb ik recht op een uitkering?

Ik werk sinds een jaar als zzp-er. Ik heb hiervoor 26 jaar voor een baas gewerkt maar bedrijf failliet. Ik begeleid kinderen met een stoornis en ben gezinscoach. Beiden worden betaald uit de pgb pot en dat ziet er niet heel goe uit voor de kinderen en mijzelf. Als ik geen zzp-er meer kan zijn ivm geen inkomsten, dus failliet ga, heb ik dan recht op een ww uitkering? Zoniet alleen de bijstand dan?
Wie weet dit of kan raad bieden voor mij in de mogelijke toekomst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet alleen dat iedereen zonder inkomsten in ieder geval recht heeft op bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al geprobeerd of je bij een zorgaanbieder kunt gaan werken? Als zzp'er heb je volgens mij geen recht op ww.

Het beste antwoord

Beste Cavemanrik,

Ik begrijp dat je 26 jaar voor een baas hebt gewerkt en dat het bedrijf failliet is. Er zijn mogelijkheden om een WW-uitkering te krijgen op basis van het eerdere dienstverband.

Vóór de aanvraag en definitieve beslissing kan hierover geen zekerheid worden gegeven. Ik adviseer je alsnog de WW-uitkering aan te vragen. Dit kan alleen als je werkzaamheden als zelfstandige volledig zijn beëindigd. UWV beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor de WW. Je vraagt de WW aan via WERK.nl.

Heb je geen recht op een WW-uitkering?
Dan kan je een WWB-uitkering (bijstand) aanvragen bij je gemeente

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/ia9ZpY.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zzp-ers gelden weer andere regels dan voor mensen in loondienst.
Schrijf je in bij het UWV en begin te solliciteren(verplicht bij vermoeden van verlies van baan) Bij UWV kunnen ze je vertellen hoe het allemaal verder geregeld gaat worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees nu pas dat je van de afgelopen 5 jaar 4 jaar in loondienst hebt gewerkt, ik vermoed dat je daar wel ww over krijgt.
12 jaar geleden
Dat wordt bijsrtand. Simpel gezegd, de WW is een verzekering, geen spaarpot. Toen je ZZP-er werd heb je die "opgezegd". Je hebt dan ook geen premie meer betaald.