Als een bedrijf beëindigd is, de laatste jaarafrekening is opgemaakt en er komt dan nog een nota, hoe wordt dat belasting-technisch verrekend?

Als je in 2010 je bedrijf beëindigd en je maakt in 2011 de jaarafrekening over 2010 op. Dan wordt de boekhouding van het hele bedrijf dus afgesloten en wordt voor de laatste keer winstbelasting betaald. Alle facturen die begin 2011 nog zijn binnen gekomen over de laatste maanden van 2010 kan je daar natuurlijk in meenemen waardoor dit nog kosten zijn over 2010, de winst daarmee naar beneden gaat en er over dit bedrag dus (voor een VOF) geen 52% winstbelasting betaald worden. Er even vanuit gaande dat het bedrijf verder voldoende winst heeft gemaakt om in de cathegorie van 52% te vallen.

Echter, wat nou als je een rekening van bijvoorbeeld 10.000 euro pas eind 2011 krijgt (een eindafrekening die betrekking heeft op 2010). Kan je dan alsnog dit als kosten voor 2010 opvoeren en gaat je winst hiermee dus met 10.000 euro naar beneden en 'kost' dit je dus in principe maar 5200 euro omdat je minder winstbelasting hoeft te betalen? Of is dit te laat om nog te verekenen en moet je dit dus (misschien zelfs privé omdat het bedrijf al beëindigd is) zelf betalen en kost het je alsnog 10.000 euro?

Als het wel verekend wordt. Hoe wordt dit dan gedaan? Moet de boekhouding van 2010 opnieuw worden opgesteld of gaat dat anders? (omdat de boeken van 2010 eigenlijk al dicht zijN).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Allereerst: als je je bedrijf staakt, dan sluit je de boekhouding en doe je de laatste belastingaangifte pas als je de laatste stakingshandeling verricht hebt. Hierbij hoort ook het netjes afronden van je lopende overeenkomsten.

Over jouw vraag: er is iets vreemds aan de hand. Want als jij namelijk in 2010 een overeenkomst hebt met een leverancier, en die verricht in 2010 de handeling, dan moet je deze in 2010 in de boekhouding meenemen, ook al heb je (nog) geen factuur. Voor de winst geldt namelijk dat deze in het boekjaar vallen waarin je er gebruik van gemaakt hebt. (Heb je bijvoorbeeld een opdracht waarbij 40% in 2010 gedaan wordt en 60% in 2011, en ze sturen de factuur pas in 2011, dan toch boek je 40% van de kosten in 2010).

Met andere woorden: als de onderneming in 2010 al gestopt is met het aangaan van nieuwe verplichtingen, en de huidige ook daar afgelopen waren, dan heb je daar met je inkomstenbelasting al rekening mee gehouden.

Voor de omzetbelasting geldt weer iets anders: daar is de factuurdatum bepalend in welk tijdvak het past. Maar er geldt ook dat zodra je je bedrijf officieel gestaakt hebt, dat je BTW-nummer niet meer actief is. Het ervoor zorgen dat je dus al je facturen ontvangen hebt lijkt me bij de stakingshandelingen.

Stel nou dat je dus nog een factuur ontvangt die niet in de boekhouding zit. Als je aangifte over 2010 nog niet definitief is, dan kan je deze herzien en de boekhouding herzien. Dan moet je waarschijnlijk ook je stakingsaangifte herzien. De BTW weet ik niet zeker. Ergens *lijkt* het mij dat deze BTW, omdat hij niet meer teruggevraagd kan worden, gewoon als kosten geboekt zouden moeten worden. Dat betekent dat je dus de factuur inclusief BTW als kosten herziet in 2010, maar nogmaals, dat weet ik niet zeker.

Overigens: als het een factuur was van onverkochte voorraad, dan geldt dat je bij staking zelf de BTW had moeten betalen (want je voorraad gaat dan immers naar privé). In dat geval kan je de BTW dus zeker niet als kosten in de boekhouding van 2010 aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ want helder antwoord, onbegrijpelijk waarom iemand hier een - geeft.

Andere antwoorden (3)

Als een bedrijf op 31-12-2010 stopt zullen er in 2011 niet veel kosten meer zijn die kunnen worden opgevoerd. De meeste facturen die dan nog binnen komen komen vaak in het begin van het jaar binnen.

De grootste kostenpost zal het opstellen van de jaarrekening zijn. Als je een goede boekhouder/accountant hebt zal die bij het opstellen van de jaarrekening hier rekening mee houden. Hij zal dan een boeking doen ("administratiekosten" aan "nog te betalen kosten") zodat deze kosten van de winst wordt afgehaald.

Doet hij dat niet kan je vragen/eisen dat deze kosten alsnog in de jaarrekening worden opgenomen. Je moet dan wel een nieuwe jaarrekening laten maken, maar die boeking en het veranderen van de jaarrekening kost niet zoveel tijd/moeite. Daarbij ben ik van mening dat de kosten voor het opnieuw maken van de jaarrekening ivm deze "fout" voor rekening van de boekhouden moet komen.

Stel dat je aangifte IB of VPB al is gedaan zou je bezwaar kunnen maken tegen je eigen aangifte en verzoeken de aanslag te verminderen omdat je minder winst hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Invullen als ROW (resultaat overige werkzaamheid), negatieve waarde. Dit wordt geloof ik toegestaan als er daadwerkelijk sprake is van nagekomen baten/lasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het matchingprincipe waarbij je de opbrengsten en kosten aan de periode toe moet schrijven. Als je de rekening in 2011 krijgt dan weet je dit al in 2010 (anders klopt de totale administratie niet). Op 31-12-2010 boek je dit dan op nog na te komen verplichting bij de crediteuren. Wanneer er opeens kosten blijken op bijvoorbeeld de afschrijving van het gebouw(gaat minder jaar mee) dan kun je die het jaar erop versnelt afboeken.