Kun je als ondernemer een vrijwilligersvergoeding uitbetalen aan iemand die een paar uur voor je werkt? Hoe werkt dat? Wat moet je daarvoor regelen?

Ik wil iemand mij laten helpen met een grote cateringklus en wil hem graag uitbetalen. Ik denk aan een vrijwilligersvergoeding. Hoe regel ik dat als ondernemer en moet de vrijwilliger zelf daar ook wat voor regelen? En wat als ik hem een uurloon boven de €4,- wil uitbetalen? Wat kan ik dan het beste doen. Moet degene die ik dan wil uitbetalen dan bijvoorbeeld een VAR aanvragen en/of een btw-nummer? Of kan het ook zonder

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het die ene keer niet gewoon zwart?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kost dat me meer geld, omdat ik het "loon" dan niet van de omzet kan afhalen en sowieso voelt het veel prettiger om het wit te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarschijnlijk gaat het ook om meer dan 1x. De zaken beginnen goed te lopen..

Antwoorden (4)

Als iemand een var of btw nummer moet hebben dan is het een zelfstandig ondernemer en die werkt niet voor een vrijwilligersvergoeding. Een vrijwilliger mag maximaal € 30,82 euro per dag krijgen
Lees het onderstaande artikel
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
ook in nederland bestaat de vrijwilligersvergoeding
U bevindt zich hier: Home Alle onderwerpen Inkomstenbelasting Vraag en antwoord Moet ik mijn vergoeding voor vrijwilligerswerk opgeven bij de Belastingdienst? Vraag en antwoord Moet ik mijn vergoeding voor vrijwilligerswerk opgeven bij de Belastingdienst?
Vrijwilligers kunnen een onbelaste vergoeding krijgen. Als de hoogte van deze vrijwilligersvergoeding onder bepaalde grenzen blijft, hoeft u hierover geen belasting te betalen. Voorwaarden vrijwilligersvergoeding
Voorwaarden vrijwilliger
Meer informatie
Voorwaarden vrijwilligersvergoeding
In de volgende gevallen krijgt u een vrijwilligersvergoeding waarover u geen belasting hoeft te betalen: U krijgt alleen vergoedingen voor de werkelijk gemaakte kosten, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar.
U bent 23 jaar of ouder en u krijgt een vergoeding van maximaal € 4,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor de totale vergoeding voor uw werkzaamheden plus de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.
U bent jonger dan 23 jaar en u krijgt een vergoeding van maximaal € 2,50 per uur, met een maximum van € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Deze maximumbedragen gelden voor de totale vergoeding voor uw werkzaamheden plus de eventuele vergoeding voor de werkelijk gemaakte kosten.
Als je iemand GRAAG wil uitbetalen maar je wilt dat op een koopje doen, dus als vrijwilligersvergoeding, dan hink je op twee gedachten.
Je wilt iemand dus eigenlijk graag onderbetalen. Je vindt het minderwaardig werk waaraan je geen echt loon kwijt wilt.
Misschien is je tarief te laag of heb je de klus voor te weinig geld aangenomen. Wil je daarvan een ander de dupe laten worden?
Kijk eerst eens wat het minimumloon is per uur en kijk of je met fatsoenlijk werk iemand fatsoenlijk kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag inderdaad niet veel voor mijn diensten, ook omdat mijn bedrijf enigszins idealistisch is en zowel ik als degene die mij helpt niet veel geven om geld. Als ik 2 personen loon met kunnen geven worden mijn diensten ook weer te duur en ontoegankelijk. Het gaat mij niet om het koopje maar 2 mensen volwaardig loon betalen is haast niet te doen. Ik wil diegene die mij helpt graag belonen voor het werk wat hij ook bereid is om zonder enige vergoeding te doen.
Daarnaast biedt een vrijwilligersvergoeding het voordeel dat er geen belasting over betaald hoeft te worden.
wanneer je als ondernemer personeel voor je laat werken moet je het minimum loon betalen.

Je kan niet zomaar vrijwilligers inzetten. Wil je een goedkope kracht dan zou je een stage vergoeding kunnen geven, maar daar staan ook verplichtingen tegenover. (begeleiding etc)

Of je moet het zwart doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn twee opties;of je neemt deze persoon in dienst als personeel of je betaald deze persoon uit je eigen zak een eenmalige vergoeding.
De eerste optie is aftrekbaar van de belasting,de tweede niet.