Ik wil een busje (met 3 zitplaatsen voor) kopen en heb sinds kort een eenmanszaak. Hoe doe ik dit het goedkoopst?

Nu heb ik me laten vertellen dat het goedkoper is om een 2ehands auto particulier te kopen dan op de zaak omdat je belasting moet betalen over de nieuwwaarde. Klopt dit? En wat is de goedkoopste optie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een auto wil kopen die je zakelijk en privé gaat gebruiken moet je rekening houden met een aantal zaken.

Ten eerste is een auto "keuzevermogen"; je kan dus zelf kiezen of je de auto op de zaak zet of niet. Je mag die keuze maar éénmaal maken. Pas als je een nieuwe auto koopt (of bijvoorbeeld van rechtspersoon verandert) mag je die keuze herzien.

Of je auto op de zaak of op privé moet is afhankelijk van een paar factoren. Ten eerste: gebuik je de auto voor meer dan 90% zakelijk of privé dan vervalt de keuzemogelijkheid. Dan MOET je de auto op de zaak (bij meer dan 90% zakelijk) of op privé (bij meer dan 90% privé) zetten.

Als je toch nog een keuze hebt is de vraag of het gunstiger is de auto op de zaak of op privé te zetten één van de moeilijkste vragen die je kan stellen. Eigenlijk kan je achteraf pas zeggen of het gunstiger zou zijn geweest.
De situatie die jij schetst is echter waar: een 2ehands auto is vaak veel gunstiger als privé-auto dan als auto van de zaak. De reden: geen aftrekmogelijkheid van btw en de bijtelling gaat over de oorspronkelijke cataloguswaarde (dus NIET de nieuwwaarde; daar kan nog wel eens verschil in zitten). Aan de andere kant heb je niet de mogelijkheid om de hogere onderhoudskosten af te trekken.

Al met al is het een aardig lastige rekensom die je moet doen. Ikzelf heb er een uitgebreid rekenprogramma voor, en zelfs dan is het nog wel voor een erg groot deel koffiedik-kijken.

Overigens is er toch een mogelijkheid tot vooraftrek van btw op autokosten als je een auto op privé hebt staan. Dat kan je keuze nog wel eens beïnvloeden. Wil je daar meer over weten moet je maar even mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De uitleg die je is gegeven is goed beredeneerd.Als je sinds kort een eenmanszaak ben begonnen zou ik je aanraden om je meer te richten op het werk wat je doet als die auto.En je in de privesfeer zoveel mogelijk weg te cijferen.