Maak je kans op een financiering van de bank voor een bedrijfsovername, als je dus maar een deel van het bedrag hebt ?

Stel een bedrijf is te koop voor 50.000 heeft goede omzetcijfers etc. 50.000 is faire prijs.
Je hebt zelf geen 50.000 maar bv wel 10.000 = 20%
Hoe zijn je kansen dat je een financiering kunt krijgen voor de overige 40.000 ? waar zit de grens zegmaar, als je 50% van het bedrag hebt sowieso , 10% niet te doen. Weet iemand dit ongeveer ?

Oh Ja ook in het geval dat je geen ervaring hebt met ondernemen. wel deze richting studeert, en geinteresseerd bent ed. En het is een bedrijfsovername natuurlijk dus alles staat al min of meer en loopt gewoon goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hebt over mijn bedrijf hebt, dan heb je je niet goed laten informeren knul. Met 50.000 kom je er niet ;)

Antwoorden (1)

Er is geen grens. Het is dus niet zo dat er een soort regel zou zijn bij banken, dat je X% eigen geld moet hebben, voor ze je geld willen lenen voor de overname van een bedrijf.

Banken lenen graag geld uit. Dat is hun handel. Maar geld uitlenen betekent ook altijd risico lopen. Ze zullen bij iedere lening, heel nauwkeurig alles op een rijtje zetten. De waarde van het bedrijf, hoe succesvol dat bedrijf tot nu toe was, de winst, je motivatie en je plannen met dat bedrijf. Vervolgens kijken ze hoe hoog het risico is voor de bank, en op basis daarvan krijg je een lening of niet.

In principe is het zelfs niet nodig om eigen geld in te brengen. Maar het is natuurlijk wel in je voordeel. Je laat er mee zien, dat je zelf ook risico wilt lopen. Houd er wel rekening mee dat banken de laatste tijd iets voorzichtiger zijn met geld uitlenen aan ondernemers. Maar als jij met een goed uitgewerkt plan komt, het bedrijf is echt 50.000 waard, je studeert in die richting, investeert met eigen geld, en je kunt de bank overtuigen van je interesse en motivatie, dan maak je een goede kans.

En natuurlijk kun je als de ene bank de lening weigert altijd naar een 2e stappen. Het beoordelen van een krediet blijft mensenwerk, en een andere bank zal er net weer iets anders tegenaan kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, Mesher. Kleine toevoegingen: Elke bank voor dergelijke kredieten formules en berekeningen waar ze mee werken. Het feit dat de omzet 'goed' is, zegt op zich niet zo veel. Wel dat je zelf geld inlegt, dan worden je kansen veel groter! Een ander heel belangrijk aspect is je achtergrond. Heb je ervaring in de branche? Vergelijkbaar werk gedaan? Hoe ging het doen? Heb je aanbevelingen van collega's? Blijven andere (ervaren) medewerkers in dienst? Etc. Kortom: als je een goedlopend bedrijf overneemt, kijken ze vooral naar of je in staat bent om het minstens net ze goed te laten lopen, en dus minder risico voor de bank. Daar moet je ze van overtuigen.