Wat zijn de drukke periode's in de bouwsector?

Ik wil wat meer weten over hoe de bouwsector werkt. Welke tijden er veel werk is en wanneer het rustig is. De bouwsector is op de beurs hard naar beneden gegaan en ik wil weten wat goede tijden zijn om daar van te profiteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik moet je teleurstellen, seizoensinvloeden zijn al verwerkt in aandelenprijzen. Wanneer de bouwbedrijven bijvoorbeeld zomervakantie vieren (de welbekende 'bouw') zullen de aandeelkoersen niet schommelen onder invloed daarvan.

Simpel gezegd wordt de waarde van een aandeel bepaald door de huidige marktwaarde van de onderneming + de toekomstige winsten (of verliezen) verdisconteerd naar nu. Met toekomstige winsten/verliezen bedoel ik 10/20/30 jaar en vaak nog veel langer (tot in het oneindige door). Seizoensinvloeden zitten hier dus al lang in berekend.

De waarde van een aandeel veranderd dus niet wanneer het opeens zomer wordt en de bouw stil ligt, immers het bestaan van de rustige weken in de zomer kennen we al zo lang de bouwsector bestaat. Dit is dus oude informatie en al lang in de koersen verwerkt. Echter, wanneer Nederland opeens in een zware economische crisis verstrikt raakt, wordt de bouwsector ONVERWACHTS getroffen. Deze informatie zit nog niet in de aandelenprijzen verwerkt.

Kortom, wil je winst maken: ken de markt, voordat we de markt zichzelf kent ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me vlak voor de bouwvak.
De rustigste periodes zijn volgens mij de bouwvak zelf, en de winter als het te koud is om te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de bouwwereld is er altijd wel wat te doen, dus kan me niet voorstellen dat er rustige periode`s zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de bouwvak trekt het werk weer aan.
Tot aan de kerstvakantie.
In de weken voor de kerstvakantie wordt vaak alle materialen opgebruikt en niks extra meer besteld om in het nieuwe jaar met een fris magazijn te beginnen.
Het kantoorpersoneel is dan druk bezig het jaar af te sluiten. Komen altijd met lastige vragen. Als monteur kan of moet je je eigen voorraad tellen in de wagen en/of helpen tellen in magazijn. Slappe tijd vind ik als monteur.

In het nieuwe jaar ga je weer goed aan de slag en wordt de werkdruk hoger naarmate de lente en de bouwvakantie dichterbij komen.
Dat is mijn beleving als uitvoerende in de sector.

link is website waarop nieuwe aanbesteding in de bouw worden vermeld.