Is het wettelijk toegestaan om voor de proeftijd een oproepcontract aan te bieden?

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel VOORDAT de proeftijd begint, dus de klemtoom ligt op VOOR. Dus eerst oproepbaar voor een bepaalde periode en daarna proeftijd.

12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst oproepen en dán nog proeftijd? Ik begrijp de wens om je in te dekken, maar zo hou je een werknemer wel heel erg rechtenloos. Eerst op moeten komen dagen wanneer je roept zonder de urenzekerheid dát je wordt opgeroepen, en als je die test hebt doorstaan alsnog een maand waarin je er ieder moment zonder enige aankondiging uit zou vliegen? Persoonlijk zou ik er als potentiële werknemer in geen miljoen jaar mee akkoord gaan.
Annswers
12 jaar geleden
kijk dat is duidelijke taal, bedankt Suzy

Antwoorden (4)

Je praat of over een nul uren contract of een contract voor bepaalde tijd met een proeftijd daar in vermeld. Dus nee dat kan niet
ronron1212
12 jaar geleden
Jazeker.
Op een jaarcontract kan dat een maand zijn. Behalve als de CAO anders zegt.
Maar een proeftijd mag zeker. Het is immers een normale arbeidsovereenkomst met 0-uren.

6.4. Proeftijd in oproepcontract
In een oproepovereenkomst in de vorm van een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht kan een proeftijd worden opgenomen. Een dergelijk beding moet dan wel aan alle wettelijke voorwaarden voor de proeftijd voldoen. Dus ook hier gelden de maximumtermijnen en de ijzeren proeftijd. Als een werkgever een werknemer met een mup gedurende zijn één maand proeftijd maar één keer oproept, is dat geen reden om de proeftijd te verlengen, ook al heeft de werkgever geen goed beeld van de werknemer kunnen krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met uitgestelde prestatieplicht (mup)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me de andere vragen van Annswers goed herinner, is dat niet wat ze bedoelt. Het haat om iemand een contract voor een vast aantal uren aan willen bieden, maar diegene tijdens de proeftijd op oproepbasis laten werken.
Het aantal tijdelijke contracten dat je iemand kunt aanbieden voordat ze voor onbepaalde dienst voor je werken is beperkt. Daar moet je rekening mee houden, dat je dat maximum eerder bereikt zal hebben.

Afgezien daarvan: je mag iemand een nulurencontract voor een maand aanbieden en na die maand bijvoorbeeld een jaarcontract voor een bepaald aantal uren aanbieden. Ik denk dat dat de gemakkelijkste manier is om te doen wat jij wilt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uhm: ik bedoelde in de eerste zin:

Het aantal tijdelijke contracten dat je iemand kunt aanbieden voordat ze voor onbepaalde tijd in dienst komen is beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had de vraag idd niet goed begrepen. Je mag iemand 3 x een contract aanbieden met een maximale duur van 3 jaar. Daarna moet de arbeidsovereenkomst minimaal 3 maanden worden beeindigd voordat je weer met bepaalde tijd contracten mag werken.
Anders wordt het een vast dienstverband. Je zou dus ook een contract van 6 maanden kunnen aanbieden. Waarvan de eerste maand proeftijd is. Daarna een contract van een jaar, en daarna van 1,5 jaar. Lijkt me dat je dan een goede inschatting van je medewerker hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dat is ook eerder hoe ik het zou doen.
als je iemand in dienst een nieuw contract aanbiedt die al bij je werkt, dan mag je in dat nieuwe contract geen proeftijd meer zetten.

Doe je dat toch dan is de proeftijd nietig en kun je je daar dus niet op beroepen. Dit is ook het geval als de proeftijd te lang is.

De situatie die je dus voorstelt mag niet.