Welke vergunningen, certificaten en verzekeringen heb je nodig voor het gebruik van een mobiele keuken/ verkoopwagen?

Ik wil een bio-vegan mobiele keuken beginnen. Wat komt hier allemaal bij kijken? Ik zou graag in contact komen met iemand die zelf een mobiele keuken heeft. (liefst vega) Bestaan er ook boeken over het starten van een mobiele keuken? (mag ook in het engels)
Ik heb wel al dit gezien: http://www.tips-tricks.eu/catering/start-een-mobiele-catering.htm
Maar dat ziet er niet zo betrouwbaar en professioneel uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je zou eens bij de kamer van koophandel navragen of daar andere ondernemers zijn die met zo'n mobiele keuken werken en of je daar mee in contact kunt komen. Dan kun je met hen wellicht gegevens uitwisselen. En de kamer van koophandel heeft vaak ook meer informatie op dit gebied.

En kijk eens op de link die ik heb opgenomen, wellicht heeft deze persoon meer informatie voor je.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt een hele hoop kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf. Altijd goed om eerst even bij KvK langs te gaan voor algemene zaken.
Bij een mobiele keuken is er in basis niets dat je nodig hebt qua vergunningen etc. omdat deze locatie-afhankelijk zijn. Dit betekent wel dat je per locatie moet checken of alle voorwaarden in orde zijn. Voornaamste is hierbij in mijn ervaring brandveiligheid.(mbt aansprakelijkheid) Bij markten en evenementen wordt dit doorgaans centraal geregeld, maar mocht je zelf "de boer op gaan" dan verschilt het per gemeente of en welke vergunning(en) er nodig zijn en welke eisen er gesteld worden.
Officieel mag je wettelijk gezien zonder vergunning venten als je lokale klandizie kunt aantonen, maar in de praktijk is het handig om toch een vergunning aan te vragen om misverstanden te voorkomen (en zelfs dan zullen er mensen zijn die het beter denken te weten en je van straat halen...)
Als je van plan bent op bepaalde markten of in een bepaalde plaats aan de gang te gaan check dan eerst even of er nog plaats is. Want het kan zijn dat er een maximum is aan standplaatsen en/of vergunningen en bovendien kan er een flinke wachttijd zijn.
Afhankelijk van je locaties (vaste standplaats? rondrijden? evenementen?) kun je een gepaste verzekering uitzoeken.
Let goed op je eigen risico : ik bedoel daarmee wanneer je wel en niet verzekerd bent. Ik bleek achteraf wel verzekerd op locatie maar niet als onderweg iemand mn bus total loss reed...
Laat je gewoon adviseren door een deskundige op elk gebied. vergeet ook niet naar een accountant te gaan voor je financiele plaatje.
Suc6 met je onderneming!