Is het mogelijk om als ZZP'er voor tijdelijke klussen personeel in te huren via bijvoorbeeld een uitzendbureau?

In feite ben je nog altijd zelfstandige zonder personeel omdat het niet je eigen personeel is maar je de mensen inhuurt. Maar ja echt zelfstandig ben je dan ook niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk kan dit. Ik ben zelf ZZP-er en maak regelmatig gebruik van freelancers. Zolang je ze niet in vaste loondienst neemt blijf je gewoon ZZP-er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is mogelijk en je blijft ZZP'er voor de Belastingdienst...

Het beste kun je een (persoonlijk) gesprek aangaan met één van de vele ambtenaren die de Belastingdienst heeft. Achterhaal bij het Belastingkantoor onder welk 'team' je valt...

Gewoon even doordringen bij de balie van het Belastingkantoor dat ze je niet afschepen met het advies de Belastingtelefoon te bellen. Want dit is een call-center waar niet de meest capabelle ambtenaren zitten. Of laat je daar op z'n minst doorverbinden met een Belasting Inspecteur die je vragen wel kan beantwoorden. Want die mogelijkheid is er...

Maar met het inhuren van tijdelijk personeel van een uitzendbureau veranderd niets aan jouw ZZP zijn. Net zoals je de dienst van een accountant, of boekhouder inhuurt. Maak je hier ook gebruik van een dienst van een toeleverancier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onderstaande website van de Kamer van Koophandel staat precies wat wel en niet mag:
Zzp' ers en freelancers lopen door de aard van hun werkzaamheden als dienstverlener het risico op een zogenaamd verkapt dienstverband. U veronderstelt zelf misschien dat u zelfstandig bent, maar de Belastingdienst en het UWV kunnen daar anders over denken. U kunt vooraf duidelijkheid krijgen over hoe de Belastingdienst uw specifieke situatie beoordeelt door een Verklaring Arbeidsrelatie aan te vragen.

Onderaan deze pagina staan ook nog een aantal bruikbare links van organisaties voor freelancers en zzp'ers.
(td)