Indien de omzet van een onderneming onder 5580 euro blijft, is men niet btw plichtig. Geeft men dan verkoopfacturen zonder btw aan klanten?

Ik start binnenkort als zelfstandige in bijberoep. Ik las net dat men niet btw plichtig is wanneer de jaaromzet onder 5580 euro blijft. Mijn klanten zullen natuurlijk een factuur verwachten die hen in staat stelt de betaalde btw aan mij te recupereren. Houd ik dan die btw of geef ik hen een factuur zonder btw. Wat gebeurd er als op het eind van het jaar de omzet toch hoger zou zijn?

Alle info is welkom.

Michael

Toegevoegd na 16 uur:
Let wel; dit betreft de Belgische wetgeving!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je houdt nooit zelf de btw natuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, maar aangezien ik niet op voorhand kan weten hoeveel mijn omzet op het eind van het jaar zal zijn, ben ik verplicht al mijn klanten een factuur met btw te geven. Als dan op het eind van het jaar blijkt dat ik onder de 5580 euro zit.. wat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan breng je die btw naar de belastingdienst, zoals je ook zou doen als je boven de 5580 zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt de vraag voor Nederland of voor Vlaanderen (Belgie)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet dat als aanvulling bij je vraag.
Dat voorkomt vergissingen van Nederlanders die je op het verkeerde been zetten.

Antwoorden (5)

Als je een eenmalig of incidenteel freelanceklusje doet dan ben je dus geen ondernemer voor de btw, heb je geen btw-nummer en factureer je zonder btw.

Neem je echter vaker klussen aan, dan ben je verplicht je bij de belastingdienst aan te melden als startende ondernemer, word je waarschijnlijk btw-plichtig, krijg je een btw-nummer en moet je mét btw factureren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je moet toch altijd aangifte doen en dan krijg je een nul-aanslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als de "gewone" loonbelasting die je vooruit betaalt en waarop je later allerlei kortingen kan krijgen ( je teruggaaf/toeslagen) werkt dat met BTW hetzelfde. Je dient dus BTW te vorderen, af te dragen en als blijkt dat je om wat voor reden dan ook (te lage omzet, starter etc.) achteraf geen BTW verschuldigd bent dan krijg je het weer terug(of wordt verrekend).
Dit heeft niets te maken met het feit dat eventuele klanten gewoon BTW-plichtig zijn. Uiteindelijk betalen ze de BTW namelijk niet aan jou maar aan de belastingdienst. Jij int deze toevallig voor ze. Ze kunnen de aan jou betaalde BTW natuurlijk wel weer in mindering brengen op hun eigen afdracht (jouw factuur wordt dus hun "bonnetje")
Eigenlijk ben je dus gewoon BTW-plichtig, alleen krijg je het onder bepaalde omstandigheden 100% terug.
Overigens hoop ik voor je dat je gewoon dik over die 5500 heen gaat toch?
succes in elk geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent als ondernemer verplicht een factuur te sturen met KvK nummer BTW nummer en een oplopen volgnummer. Je moet dus ook btw op de factuur vermelden. Als aan het einde van het jaar blijkt dat je onder de BTW grens zit hoef je de btw niet af te dragen. Deze is dan een omzet geworden.
ronron1212
13 jaar geleden
Je factureert zonder btw als je verwacht onder de 5580 te blijven. Sterker nog, dat moet, tenzij je het belastingkantoor hebt ingelicht.

Om van de vrijstellingsregeling te genieten, moet je bij de opstart het omzetcijfer ramen dat je in de loop van het jaar van oprichting verwacht te realiseren. Bij de aangifte van je werkzaamheid bij de btw wordt dit bedrag vergeleken met het omzetplafond.
Als kleine onderneming die onderworpen is aan de vrijstellingsregeling van belastingen kan je opteren voor een regeling mét betaling van belasting, zelfs indien je een omzetcijfer realiseert dat 5 580 Euro niet overtreft. Hiervoor moet je een aangetekend verzoek richten tot het hoofd van het btw-controlekantoor waaronder je ressorteert. De optie heeft uitwerking bij het verstrijken van de maand nadien en de regeling zal minstens gelden tot aan het eind van het tweede volgende volledige kalenderjaar.

Indien je, ten gevolge van een stijging van je omzetcijfer, het omzetplafond van 5580 Euro overschrijdt, moet je het bevoegde controlekantoor daarvan aangetekend op de hoogte brengen en moet je kiezen tussen het gewone en het forfaitaire btw-regime. Tenzij de overschrijding uitzonderlijk is, met name indien het omzetcijfer in de loop van een kalenderjaar niet hoger is dan 6 138 Euro, d.w.z. het bedrag van het maximaal omzetcijfer verhoogd met 10 %. Dit geval uitgezonderd zal je onderworpen zijn aan de gewone regeling of, eventueel aan de forfaitaire regeling, vanaf het verstrijken van de maand waarin het omzetplafond werd overschreden. Als je de adminstratie niet laat weten voor welke belastingregeling je opteert, zal je aan de normale regeling van de belasting worden onderworpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een (hobby) bedrijfje en heb vrijstelling van BTW. Dit kun je gewoon bij de belastingdienst aanvragen. Als je dat nu doet gaat het pas 1 jan 2012 in. Het enige wat je dan 1x per jaar moet doen in een form invullen met wat je het afgelopen jaar gedaan hebt.

Ook MAG je geen factuur maken met een btw tarief!!
suc6