Wat maakt een korting op een product nu zo aantrekkelijk, i.p.v. een lage prijsweergave

Korting

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het prikkelt de hebberigheid van klanten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je korting geeft, dan denkt de klant dat hij iets verdient door het te kopen. Want hij hoeft (bijvoorbeeld) 30% niet te betalen.
Als je alleen de lagere prijs er bij zet, dan ziet de klant wat hij er wel voor moet betalen, en dat geeft geen gevoel van 'verdienen.
13 jaar geleden
Korting geeft een klant het gevoel dat hij een bijzonder voordeeltje heeft getroffen. Of hij constateert dat jij door die korting goedkoper bent dan de concurrent waardoor hij bij jou koopt: want hij ziet dat je normaal gesproken duurder bent en daardoor krijgt hij het gevoel dat je ook beter bent dan die concurrent. De hogere prijs is dus een bepaalde kwaliteitsaanduiding, althans in de beleving van de klant. En omdat kortingen tijdelijk zijn, krijgt de klant ook een gevoel van urgentie: hij moet wel NU kopen anders doet hij zichzelf te kort omdat de prijs straks weer hoger is. Vandaar die aantrekkelijkheid, want de psychologie werkt zo dat schaarste ook de begeerte opwekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger waren alle prijzen vast gesteld door de fabrikant of het rijk. Als men dan meer afnam of een vaak terugkerende klant was dan kon je korting bedingen of krijgen. Dit was dan ook echte korting omdat overal de prijzen gelijk waren.

Toen men ontdekte dat je hier mee ook klanten kon binden d.m.v. korting werden de prijzen losser (en vaak ook eerst verhoogt) om daarna meer korting te geven.

Nog steeds werken bepaalde ketens met hoge kortingen. Dit samen met het verkoop wonder "GARANTIE" werkt nog steeds perfect.

Laatst op een feestje, en zie dat ze daar een nieuwe bank hebben. Dus vraag geinteresseerd "Mooie bank, zal wel wat gekost hebben" zegt de man des huizes. Geen flauw idee meer. ik kreeg wel 20% korting.
Hier uit blijkt dat er nog steeds mensen kijken naar de hoogte van korting i.p.v. een lage prijs weergave.
Ik zelf heb nooit gelooft in kortingen hoger als 10%. 10% korting is n.l. de maximale korting die ongeveer gegeven kan worden. Als men meer korting geeft dan is er bijna altijd met de prijs geknoeid (eerst verhoogd).
De beddenspeciaalzaak die standaard 70% korting geeft heb ik nog nooit gelooft qua prijs.