Hoe start ik het beste een business op?

Ik ben al een tijdje aan het ontwerpen voor een website. Ik ontwerp logo's, huisstijlen etc.
Nu wil ik graag zelf een website opzetten en daar mijn dienst aanbieden. Hoe kan ik het starten van deze business het beste aanpakken? (wat eerst, wat als laatste)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik was het even vergeten maar ik ben wel 15 jaar, maar ik kan wel heel goed logo's etc maken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Daar kan de Kamer van Koophandel prima tips over geven. Dus eerst langs de KvK.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je voor jezelf wilt beginnen, moet je jezelf een boel vragen stellen. In de link vind je een soort voorbeeld ondernemingsplan. Hier kan je voor jezelf de vragen beantwoorden, die natuurlijk enkel op jou "bedrijfje" van toepassing is. Er worden ook een berg vragen gesteld die niet voor jou van toepasing zijn, hier moet je overheen lezen, want het is natuurlijk allemaal heel algemeen.

Je kunt voor jezelf dan een plan van aanpak schrijven. Je schrijft hierin, wat je wilt gaan doen, en hoe je het dus aan gaat pakken. Stel jezelf een duidelijk doel voor ogen.

Je bent nog jong, maar zeker niet te jong om voor jezelf te beginnen! Nederland stikt van de jonge ondernemers en dat is alleen maar gunstig.

Hier vind je het ondernemingsplan.http://www.imk-projecten.nl/download/IMK_ondernemersplan.pdf

En natuurlijk is de Kamer van Koophandel, zoals hier al gezegd inderdaad een goede raadgever en heeft info over minderjarige ondernemers. Er zitten wel een paar haakjes en oogjes aan, m aar niets onoverkomelijks ;-)

http://kvk18.nl/page/4

Ik wens je heel veel succes!

http://www.je-eigen-bedrijf.nl/minderjarige-ondernemer.html

http://www.kvk.nl/ondernemen/aansprakelijkheid-en-verzekeringen/aansprakelijkheid-bij-minderjarige-ondernemers/

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste link stond niet goed:

http://www.imk-projecten.nl/download/IMK_ondernemersplan.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook kunt doen, naast de al eerder gegeven tips, is naar ondernemers bij jou in de buurt gaan en vragen of zij tips en advies voor je hebben. Misschien is er een netwerk bij jou in de buurt, bijvoorbeeld van ZP-ers, zelfstandige professionals, die je wel advies willen geven. Zeker als je zoals jij daar al zo jong mee start, is het leuk om dat te ondersteunen. Zij hebben al veel ervaring in de praktijk en dan hoef je alles zelf niet opnieuw uit te zoeken.

Verder zou je de belastingdienst kunnen bellen. Veel mensen vinden dat eng, toch zijn ze altijd erg aardig en hebben speciaal mensen in dienst om startende ondernemers op weg te helpen. Daar kun je ook met veel vragen terecht.

Heb je wellicht een leraar economie of management&organisatie op school, die het leuk zou vinden om je op weg te helpen. Je kunt het misschien als project doen voor een les. Twee vliegen in 1 klap, je hebt een goed project en je hebt er zelf ook heel veel aan.

Als laatste, de ING heeft een bizznizz club. Je moet daar wel een rekening openen. Dan kun je met andere jonge ondernemers (tussen de 12,5 en 17,5 jaar) ervaringen uitwisselen. De bizznizz club is speciaal voor jongeren die hun eigen bedrijf op willen zetten. Ik weet er verder niet zo veel van, zag het op hun site. Je zou daar ook altijd kunnen vragen of zij mensen hebben die je advies kunnen geven. Zeker omdat ze die club hebben.

Veel succes en ondernemer zijn is erg leuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Just do it!