ik ben nu kleine ondernemer, wrs. ook nog na 3 jaar (bepaalde aftrekken vervallen na 3 jaar) Als ik het 4e jaar inga als k.o. wat ga ik dan betalen?

aftrekken vervallen na het 3e jaar, maar waar moet ik rekening mee houden na het 3e jaar als ik wel als kleine ondernemer wordt gezien? Er wordt nl. gezegd dat ik er rekening mee moet houden dat ik failliet kan gaan. Ik weet dat bepaalde aftrekken vervallen na 3 jaar, maar dan als ik dan alsnog kleine ondernemer ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je hebt de zelfstandigenaftrek, die blijft (mits je genoeg uren maakt). En de toevoeging aan de FOR, d.w.z. uitstel van belastingbetaling.
Hoeveel je betaalt is afhankelijk van de belastbare winst, dus variabel.
Hoe groter die winst is des te meer betaal je. Zie de belastingtarieven.
Als het te veel wordt maak je van de onderneming een BV.
Die hebben een veel lager tarief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad vervalt je startersaftrek van 3.630 op je belastbaar inkomen na 3 jaar, dat is gelukkig de enige die dan vervalt. Vergeet je de mkb winstvrijstellingsfaciliteit van 12% niet? (ik neem aan dat je ondernemer voor de IB bent)

Iedere ondernemer kan failliet gaan, de een heeft een wat groter risicoprofiel dan de ander, je kan je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en inkomenverlies. Let erop dat bij de IB als jouw zaak failliet is dat jij persoonlijk dan ook failliet bent.

Groeten