Wanneer je als zelfstandig ondernemer een opdracht krijgt gekoppeld aan een bepaald budget, is dit budget dan exclusief of inclusief btw?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (5)

Dat moet de zelfstandige met de opdrachtgever overeenkomen wat ik weet van mijn partner is dat particulier excl is en via aannemers of andere collega bedrijven btw verlegt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist particulieren gaan meestal uit van een bedrag inclusief BTW, omdat ze de BTW gewoon moeten betalen en niet kunnen terugvorderen van de belastingdienst. Maar om misverstanden te voorkomen, kun je dat toch het beste even overleggen met de betreffende persoon?
In de regel is het zo dat je praat over bedragen exclusief BTW als er tussen bedrijven onderling zaken worden gedaan. Dus in dit geval lijkt mij het bedrag exclusief BTW. Echter: het is ook zeer gebruikelijk om dit soort zaken in de overeenkomst vast te leggen, iets als "Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Particulieren incl. btw
Zakelijk excl. btw

Tenzij particulieren btw kunnen terugvorderen zoals nu met verbouwen. Dan moet je dit wel op voorhand duidelijk maken. Bij particulieren moet je dit zowiezo altijd vooraf aangeven in je offerte, incl. of excl. btw + het percentage btw van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Particulieren kunnen nooit BTW terugvorderen. Wat jij waarschijnlijk bedoelt is de tijdelijke BTW verlaging van 19% naar 6% bij verbouwing van woningen. Omdat particulieren altijd de BTW moeten betalen, wordt voor hen de drempel lager om iets te laten verbouwen. Dit is gunstig voor bedrijven, omdat ze dan meer omzet (door meer klanten) kunnen maken, terwijl het voor een bedrijf niet uitmaakt welk BTW tarief ze moeten vragen aan klanten, omdat ze dat bedrag toch weer moeten afdragen aan de belastingdienst. Voor info zie http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/btw-tarief-verbouwing-woning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging: Maar naar particulieren toe is het inderdaad beter om altijd de prijzen inclusief BTW te vermelden. Of gewoon exclusief en inclusief BTW gespecificeerd. Dan zit je altijd goed.
Het is bij B2B (business to business) gebruikelijk om het te hebben over bedragen exclusief btw.

Bij particulieren ben je als ondernemer verplicht om het bedrag inclusief btw te noemen.

Het is natuurlijk wel zo handig om ervoor te zorgen dat dit (inclusief of exclusief btw) expliciet in de offerte of orderbevestiging te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook afhankelijk of je als zelfstandig ondernemer BTW plichtig bent. Je moet aan een aantal eisen voldoen om BTW te mogen verrekenen. Als je daadwerkelijk BTW plichtig bent ( en dus ook een BTW nummer hebt) dan ben je verplicht om op al je transacties BTW in rekening te brengen. Zeker daar waar het gaat om een transactie tussen BTW plichtige partijen zijn prijzen altijd excl. BTW. Er zijn ook organisaties die geen BTW plicht hebben (overheid, ziekenhuizen, etc). In dat geval is het goed om het expliciet te vermelden. Als BTW plichtig ondernemer zal je over de omzet BTW moeten afdragen.