Wat is een acceptabele marge tussen inkoop en verkoop?

Verkoop van een product is niet direct mijn core business, omdat dit doorgaans in het totaalbedrag verwerkt zit. Nu heeft een klant specifiek om een product gevraagt dat ik ook geleverd heb. Kosten inkoop € 21,65 ex. BTW en € 25,76 incl. BTW...

Het betreft hier 1 liter concentraat dat bij minimale verdunning 20 liter oplevert...

Wat is dan een acceptabele marge bij doorverkoop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.5K

Het beste antwoord

Daar is zo niet veel zinnigs over te zeggen. Dat hangt af van het soort product en wat de concurrentie doet.

Sommige producten worden 100-en procenten winst op gedraait (Bv ruwe olie) andere maar een paar procent.

Ik zou zelf 20-30% toeslag gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de huishoudelijk artikelen markt is het gebruikelijk dat het over de kop gaat... Dat wil zeggen inkoop maal 2 is verkoopprijs...

Ik weet niet wat je verkoopt, maar als het huishoudelijk spul is 100% marge...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt inderdaad aan het soort produkt. Als je echt wilt weten wat specifiek voor die branche een goede bruto-winstmarge is moet je eens gaan kijken op de site van de Rabobank. Daar hebben ze branchegerelateerde cijfers (ook dus bruto-winstmarge) onder het kopje "MKB cijfers en trends". Je moet volgens mij wel even registreren daar, maar dan heb je ook toegang tot alle cijfers die je maar nodig kan hebben. De link zet ik hier even onder neer.

Ook bij het CBS kan je nog wel eens zulk soort gegevens halen, maar of ze ook echt bruto-winstmarges hebben staan op hun site betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor dure producten is de marge veel lager dan voor goedkope producten...

Bloemen gaan over de kop (2x inkoop).

Een goede graadmeter is de prijs bij absolute aanbiedingen. Kleding gaat vaak voor 30%-50% korting weg, dit is dan de marge.

Op internet speuren wil ook nog wel eens helpen, zeker bij wit en bruingoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er 50 euro incl. van maken