Hoe werkt afschrijving op een bedrijfspand?

Wat is de restwaarde en wat is de afschrijfperiode? Zeker gezien het feit dat vastgoed normaal gesproken in waarde stijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na verloop van tijd is een pand economisch niet meer bruikbaar, hoewel de technische levensduur nog niet is verstreken wordt het dan afgestoten (verkocht of afgebroken).
De conclusie dat vastgoed normaal in waarde stijgt acht ik een onbewezen stelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij bedoeld niet dat de boekwaarde stijgt. Maar de aanschafwaarde, aangezien er vaker inflatie is dan deflatie stijgt de aanschafwaarde.
De restwaarde is het bedrag waarvoor je het pand kan verkopen aan het einde van de levensduur. De afschrijfperiode is de periode waarin je het bedrijfspand afschrijft, meestal in jaren
ronron1212
13 jaar geleden
De rest waarde is niet het bedrag waar je het pand voor kan verkopen. De waarde wordt bepaald in het economisch verkeer. Dus kan veel hoger zijn dan de boekwaarde

Antwoorden (2)

Ik denk dat je het beste bij een makelaar kunt vragen... Die hebben daar vaste formules voor. Het is ook van zoveel dingen afhankelijk zoals de locatie, het gebruik ervan etc. Weet niet of het veel voorkomt maar een andere optie is sale and leaseback formule dat is weer een andere manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op bedrijfspanden wordt over 50 jaar afgeschreven. Alleen over het pand en niet over de grond. De boekwaarde mag nooit minder zijn dan de WOZ waarden. Indien het pand verkocht wordt wordt over de winst belasting betaald.
ronron1212