Hoe stel ik een factuurnummer samen?

Hou bouw ik een factuurnummer op dat simpel is, maar niet zo simpel is als volgnummer 1, 2 enzovoort.

Hoe doen jullie dat?
Alle ideeën zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Bv de eerste factuur: 2011-01 of 201101 of 012011 of 01-2011
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een combinatie nemen van datum en volgnummer, daarbij zou ik wel 2 cijfers voor het volgnummer nemen anders kun je niet meer dan 9 facturen per dag versturen.

dus voor vandaag de eerste zou zijn 2011021201
13 jaar geleden
Ik kan je verwijzen naar deze site:
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=2739
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet in ieder geval een oplopende reeks in zitten, dus de factuur die je morgen verstuurd moet een hoger cijfer hebben dan die van vandaag. Voorkom gewoonweg oplopende cijfers, want derden hoeven niet te kunnen zien hoeveel facturen je stuurt. Ik gebruik het format 'jjjjmm12x' waarbij 'jjjj' het jaartal is, 'mm' de maand, 12 een willekeurige constante en 'x' een teller die elke maand weer bij 1 begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Facturen moeten een oplopend volgnummer hebben
Ik begin met het jaar en dan een volgnummer. Afhankelijk van het aantal facturen kan dat volgnummer uit 3, 4, 5 of meer cijfers bestaan.
Als voorbeeld: 2011/001 of 2011/0356 enz

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je niet wilt dat anderen weten hoeveel je verstuurd kan je het 1ste cijfer ook met een ander getal beginnen als met 1.
Je kan er zelfs letters in verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de overige antwoorden zou je eveneens een combi kunnen maken met debiteurennr. Stel het deb.nr. is 312312 en het betreft het jaar 2011, de maand juli en het wordt de 4e factuur van de klant, dan zou het er uit kunnen zien als: factuurnr. 312312/2011-07/04. Voor eventueel het versturen van acc.giro's bestaat het kenmerk uit 16 cijfers, dat zou dan 3123 1220 1107 0004 kunnen worden. Succes ermee.