Waarom vragen de meeste ondernemers tientallen euro's per uur voor een dienst?

Waarom vragen ZZP'ers 20-150 euro per uur voor het leveren van een dienst, terwijl een een "gemiddelde" werknemer zo'n 12-20 euro per uur verdient?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle verzekeringen, afdrachten aan de belasting, reservering voor het pensioen etc. zijn voor eigen rekening van de ZZP'er.
Daarnaast loopt hij of zij risico. In loondienst zal je het niet aan je loonstrookje merken als het werk even wat minder is. Dan komt het risico en het eventuele verlies voor rekening van de werkgever.
Vakantiegeld, eventuele dertiende maand en alle andere vrije dagen in het jaar zijn ook inkomsten die je bij je uurloon op zou moeten tellen. Voor een ZZP'er is dit in principe NUL. Want....als er niet gewerkt wordt, wordt er niet verdiend !
Als je al deze zaken op een rijtje zet valt het uurloon vaak nog wel mee. De meeste ZZP'ers zullen in ambachtelijke beroepen werkzaam zijn, dus aan uurlonen van de aangehaalde 150 euro zal hij of zij nooit komen. (wel dromen)
Van ambachtelijke beroepen -of beroepen die aan werkzame uren gekoppeld zijn- zal je over het algemeen niet rijk worden. Je kunt tenslotte b.v. géén 24 uur per etmaal met je handen werken.
De meeste ZZP'ers zullen dan ook aanzienlijk meer uur werken dan de veelal in de CAO bepaalde 36 of 38 uur van de gemiddelde werknemer. 50 á 60 uur per week is heel normaal en vaak ook nodig om een fatsoenlijk inkomen te genereren. Denk hierbij ook aan klantenbezoen, het opstellen van offertes, bijhouden van de administratie, de inkoop, reclame etc.
Freelancers in bepaalde beroepen hebben misschien wel een hoger uurloon, maar dan is het vaak ook een kwestie van vraag en aanbod en / of inherent aan de (hogere) opleiding, welke het uurloon dan weer rechtvaardigt.
Kijk overigens ook eens op een loonstrookje wat een gemiddelde werknemer BRUTO kost. Daarbij moet je er ook nog eens van uit gaan dat dit niet eens alle kosten / afdrachten zijn die een werkgever betaalt.
Als je het voor het geld doet, kan je vaak beter in loondienst blijven werken, met alle zekerheden van dien.
Het is veelal juist de drang naar zelfstandigheid, uiten van creativiteit, de wil zichzelf te ontplooien, de leeftijd, onzekerheid op de arbeidsmarkt etc. die van een ZZP'er een ZZP'er maken. En....dat je dan soms wat meer verdient dan wanneer je hetzelfde beroep in loondienst zou uitoefenen lijkt me -gezien de risico's die je loopt- niet onrechtvaardig.

Groet van een ZZP'er

Toegevoegd na 18 minuten:
'klantenbezoen' = klantenbezoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilt de minner het a.u.b. onderbouwen !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen anonieme minnaars over het algemeen niet, sjaddie. Laat het van je afglijden, een min zonder reden heeft, tja, blijkbaar geen goede reden. Van mij een dikke plus, je antwoord is duidelijk en volledig. De enige kanttekening: ik denk dat je het aandeel niet-ambachtelijke zzp'ers onderschat. Zelfstandig ondernemer worden is het gemakkelijkst als je werk doet waar je alleen een computer en een telefoon voor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Suzy.
Ben wat de ZZP'ers betreft misschien iets te veel van mijn eigen situatie / beleving uit gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed van je dat je het zelf constateert. Dat is heel menselijk en verklaarbaar. Lijkt me een wijze raad en advies voor GV.
Kristal
13 jaar geleden
Ik bemin je niet maar geef je toch een + ;-)
Goed antwoord.

Andere antwoorden (5)

Omdat de kosten die een ZZP-er moet maken ook doorberekend moet worden. Bijv. de kantoorkosten, aanschaf van goederen, etc. En dan moet er ook nog belasting betaald worden en uiteindelijk moet er ook nog een salaris gegenereerd worden. Geloof me, het is niet zo'n vetpot als jij denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn baas rekent voor mij 125E per uur. Het verschil tussen wat ik krijg en wat hij vraagt wordt gebruikt om bedrijfsruimte, sociale lasten, materialen ed van te betalen. Zo gaat het ook bij een zelfstandige. Die heeft zeer veel kosten voor zij zelf het geld in handen heeft om van te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een ZZPer al zijn kosten zelf moet betalen. Namelijk Arbeidsongeschiktheidsverzekering, sociale lasten, diverse verzekeringen, kantoorkosten, etc.
Wanneer een ZZPer 12,- euro zou vragen zou hij snel failliet geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou hij nog minder verdienen dan een postbezorger !
Ook de ZZP-er wil eten en ook bij hen komt de belasting heftig langs. De kunst van de ZZP-er is om financieel rond te komen en aantrekkelijk te zijn voor de client. Ooit een dilemma als het gaat om het samenstellen van de prijs. Het is toch vaak een professional met echte gerichte vakkennis die op een snelle manier zaken voor elkaar kan krijgen. Als je dan ook nog werkruimte moet huren en dure hulpmiddelen en vervoer nodig hebt, dan moet dat ook ergens worden terug verdiend om een reeële manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een gemiddelde werknemer ook veel meer kost dan hij verdient. Naast het brutoloon moeten er ook allerlei premies en onkosten betaald worden. Dat maakt dat iemand die minimumloon verdient, de baas al snel 25 euro per uur kost. Iemand die aan zijn werk een tamelijk normaal salaris van 20 euro netto per uur wil overhouden (wat nog aan de goedkope kant is, vooral als het een echte vakman betreft) moet dus al snel over de 100 euro vragen.