Hoe kan iemand mijn SOFI-nummer/BSN misbruiken?

Deze vraag stel ik omdat ik mijn BTW-nummer is opgebouwd uit o.a. mijn SOFI-nummer/BSN; ik overweeg het op mijn website te vermelden maar weet niet of dat wel verstandig is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Iemand kan jouw BSN opgeven als die illegaal ergens wil werken bijvoorbeeld. Ik ken iemand die ineens belasting moest betalen terwijl ze nog onder de vrijstelling zat. Toen bleek uit de gegevens van de belastingdienst dat ze ook had "gewerkt" in plaatsen waar ze nog nooit van haar leven geweest was. Waarschijnlijk dus een illegaal iemand die haar nummer ergens had opgepikt, en bij de belastingdienst kwam dat toen binnen als inkomen van haar. Dan mag je dus aantonen dat jij dat niet geweest bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij de aangifte loonheffingen voert de Belastingdienst altijd een controle uit waaronder eveneens de combinatie BSN met geboortedatum. Bij een foute combinatie doet de BD hiervan melding bij de werkgever. Misbruik kan natuurlijk altijd voorkomen maar bedenk wel dat jouw gegevens via het kvk altijd openbaar zijn, dus waarom zou je wel of niet je BTW nr vermelden.