Wat bedoeld men met een 'Proforma Invoice'?

Ik heb in Azie een vrijblijvende offerte aangevraagd. Indien akkoord met de offerte, stuurt men mij een 'Proforma invoice'. Wat bedoeld men daar nu precies mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22K

Antwoorden (2)

Dit is een pro forma factuur. Pro forma betekent letterlijk: voor de vorm. Een pro forma factuur is een voorlopige factuur en een orderbevestiging. Het is geen officiële factuur, maar bedoeld voor klanten (in het buitenland) om bijvoorbeeld een vergunning aan te vragen of de inklaring voor te bereiden. Ze worden ook gebruikt voor het aanvragen van een Letter of Credit (L/C).

Toegevoegd na 14 minuten:
Toch moet je wel uitkijken met het betalen van een proforma invoice en altijd vragen om een commercial invoice. Iedereen kan nl. een pro forma aanmaken.

Gaat het om een Chinees bedrijf? Dan ligt het wat complexer:

"Veel Chinese bedrijven mogen inderdaad niet exporteren. Daar moet je in China een speciale status voor hebben. Deze bedrijven betalen vaak iemand om de douane te "regelen" en willen dus geen CI sturen. Hier kun je omheen via zogenaamde trading companies: bedrijven die niets anders doen dan hun exportlicentie gebruiken om voor anderen te exporteren. Dat moet je leverancier kunnen regelen, en hij moet ook de kosten (meestal een paar procent) betalen. Maar maak je geen zorgen, hij verdient genoeg aan jouw order om dat te kunnen doen. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als U accoord bent met de offerte en U laat dat de buitenladse leverancier weten , stuurt hij U 'n proforma factuur .Met deze factuur kunt U naar de Nederlandse instanties gaan i.v.m. invoerrechten , vergunningen etc. De officiele offerte ontvangt U als de goederen naar U verzonden worden .