als je tweedehandsboeken wilt verkopen, moet je dan ook BTW afdragen aan de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Doorgaans werkt inkoop/verkoop als volgt, je koopt iets in, daar krijg je een rekening voor waar de b.t.w. in dient te worden verwerkt. Daarna stel je een verkoopprijs voor het product vast incl. b.t.w. Je bent nu de schakel tussen leverancier en eindverbruiker. Het resultaat is als volgt uiteengezet in onderstaand schemaatje.

inkoop boek excl. b.t.w. 10,00 euro
b.t.w. 6% = 0,60 euro
totaal 10,60 euro

Verkoop boek incl. b.t.w. 17,50 euro
b.t.w. = 6% (6:106)x17,50 = 0,99 euro
Verkoopprijs excl. b.t.w. 16,51 euro

Na verkoop van het boek heb je die 0,99ct geincasseerd maar je hebt 0,60 ct betaald aan je inkoper. De bruto toegevoegde waarde is het verschil van 39 ct. Dit bedrag dien je af te dragen aan de belastingdienst wat dus feitelijk betaald wordt door de eindverbruiker.

Als handelaar ben je dus het doorgeefluik van de belasting, geeft een ontzettende hoop administratieve rompslomp en natuurlijk zijn er weer honderdduizend uitzonderingen en leven we in dit land (niet overal) met 2 tarieven, 6% en 19%. Vuistregel is (was) dat consumptieve goederen in de zin van eten en drinken met uitzondering van alcohol onder het lage b.t.w. tarief vallen en luxe artikelen e.d. onder het hoge tarief. Culturele uitstapjes zoals theaterbezoek vielen tot en met eind 2010 onder het lage tarief maar vanaf 1 januari onder het hoge b.t.w. tarief. Voor tweedehands boeken geldt het lage b.t.w. tarief tenzij dit onlangs ook is aangepast maar daar heb ik nog niets of niemand over horen klagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het je eigen gebruikte boeken zijn die je verkoopt om een deel van de kosten die je eraan hebt gehad weer terug te verdienen niet.

Als je tweedehands boeken gaat inkopen en verkopen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze vermelde prijzen zijn exclusief verzendkosten en inclusief BTW (voor tweedehands boeken werken wij met de margeregeling, waarbij de BTW niet apart kan worden vermeld, voor modern antiquariaat geldt doorgaans het lage BTW-tarief van 6%)
13 jaar geleden
Ik dacht dat over tweedehands spullen geen BTW hoefde te worden afgedragen, maar een bezoekje aan de site van de belastingen leverde een ander antwoord op!
Dus voor meer info: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/margeregeling/margeregeling.html
Het antwoord is dus: Als je winst maakt, moet je over de winst BTW afdragen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna goed: btw is omzetbelasting, geen winstbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik. Ik herhaalde alleen wat op de site vd belastingen staat : Verkoopt u met winst, dan is uw winstmarge positief en moet u hierover btw betalen.