Wordt een faillissementsaanvraag altijd goedgekeurd?

Stel dat de schuldeisers niet akkoord gaan, wordt het faillisement dan afgekeurd en moet het bedrijf doorgaan (eventueel onder toezicht).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, stel dat 2 kleine schuldeisers aanvragen, moeten de groten daar dan in mee?

Het beste antwoord

De rechter bekijkt of een bedrijf insolvent is (dus opgehouden is met het -afdoende- betalen van schulden). Bij het faillisement zal de rechter rekening houden met de belanghebbende, zowel de schuldeisers als kandidaat-gefailleerde.

In de praktijk zal het echter niet zo vaak voorkomen dat een rechter een faillisement niet uitspreekt als dat is aangevraagd, tenzij zich nieuwe feiten voordoen (alsnog betalen van een schuld aan een aanvrager van het faillisement bijvoorbeeld). De meeste rechters zullen er van uitgaan dat de ondernemer liever niet zijn bedrijf kapot ziet gaan en dat de schuldeisers ook liever op een meer schappelijke manier aan hun geld komen. Een faillisement is als een genadeschot: je deelt het niet graag uit, maar als erom gesmeekt wordt, moet je soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Concreet (Belgisch) geval van vorige week: de rechter weigerde de faillissementsaanvraag van Brinks (waardetransport) te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De schuldeisers beslissen niet op de faillissementsaanvraag maar de rechter. Als de schuldeisers niet akkoord gaan met vermindering van hun vorderingen dan komt er juist een faillisssement