Hoe bereken je een tarief van een nieuwe dienst of product?

Het gaat bij mijn geval om de wellnessbranche. Ik heb een nieuwe dienst ontwikkelt en daarbij een behorend product die los van elkaar verkocht worden. De dienst en product zijn volledig nieuw en niet te vergelijken met een bestaand product of dienst. Hoe kun je hier een tarief voor berekenen of weet iemand een model hoe je dit berekenen kunt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kosten berekenen je eerst
Kosten ontwikkeling €
Kosten kosten uren productie €
Kosten Opslag €
Verpakkingskosten €
Overige kosten ik weet namelijk niet precies wat je gaat doen €
Totaal

Ruimte waarin je werkt met de daarbij behorende kosten zoals verwarming kantoorinrichting enz €
Verkoopkosten €
enz ik weet namelijk niet precies wat je gaat doen €
Totaal

Delen door het geschat aantal producten dat je denk te verkopen per jaar
Product prijs

Nu bepaal je de winst opslag Bijv 20 of 40%

Totaal prijs perproduct

Dit is de prijs exclusief BTW

Al naargelang wat het is een dienst of een product moet je alle zaken op een rijtje zetten en het aantal begroten enz

Toegevoegd na 11 uur:
De kostprijzen zijn natuurlijk wel exclusief Btw
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar sta je helemaal vrij in...
Bekijk bijvoorbeeld hoeveel het product/ de dienst jou gekost heeft en hoeveel winst je daarop wilt maken.
Kijk ook (bij een dienst) wat je ervoor moet vragen om een schappelijk uurloon te krijgen voor het type arbeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bepaal je dan je prijs?
Het is voor de meeste creatieve starters het handigste om in eerste instantie toch uit te gaan van materiaalkosten. Tel al het materiaal bij elkaar op, en vergeet de basismaterialen niet. Hou ook rekening met indirecte kosten zoals het verwarmen van je hobbykamer, brandstofkosten die je maakt om materialen te kopen en al die verborgen kosten
Daarbij komt de tijd die je aan het maken hebt besteed. Het is lastig om al je tijd door te berekenen en soms zal dat niet lukken, maar ken wel een waarde aan je tijd toe. Denk niet: ik ben toch met pensioen, ik maak dingen om me te ontspannen etc. Je hebt er tijd aan besteed en dat is wat telt.
Bovendien moet je er iets aan overhouden want je wilt er toch een shop van maken. Anders kun je er beter niet aan beginnen.

Vuistregel
Als vuistregel kun je aanhouden dat je materiaalkosten verdriedubbelt en dan ben je een heel eind. Dus als iets je € 4,00 aan materiaal heeft gekocht, dan vraag je er € 12,00 voor. Als je dat veel lijkt, bedenk dan wel dat als je shop een beetje aanslaat, je al snel ondernemer voor de omzetbelasting wordt.
Dat houdt in dat je bijna 20% van de verkoopprijs moet opgeven voor de btw. Van die 12 euro is dat € 1,92 dus je houdt € 10,08 over. Minus die 4 euro is zo'n 6 euro. En over dat bedrag moet er ook nog inkomstenbelasting worden betaald, vooral als je resultaatgenieter bent. En je ziet dat die 12 euro helemaal niet overdreven is.

Niet te laag!
Het is belangrijk om niet te laag in te steken met je prijs, zakken kan ook altijd nog. Over het algemeen zie ik vaak zelfgemaakte producten die te laag zijn geprijsd. Niet alleen heb je dan jezelf bij de poot (zie rekenvoorbeeld hierboven), maar potentiële klanten nemen je dan vaak ook niet serieus. Het is raar maar als het duidelijk goedkoop is, dan concluderen veel mensen dat het dan ook wel niks zal zijn.

Nogmaals, je moet je eigen inschatting maken van je product en markt. Het is en blijft een strategische keuze maar denk er vanaf het begin goed over na. Later opschalen naar een hogere prijs is moeilijker dan gelijk de goede markt vinden voor je producten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
om een prijs te berekenen gebruik je alles exclusief btw. Als ondernemer moet de btw op te betalen of te ontvangen btw. dit heeft verder niets met de kosten te maken