Twee verschillende bedrijfstakken toch 1 bedrijf?

Mijn partner is eigen onderneemster als schoonheidsspecialiste vanuit thuis en ik wil als eigen ondernemer starten met een projectbureau ook vanuit thuis en op locatie. Is het belasting technisch gunstiger om als 1 "bedrijf" met verschillende werktakken samen te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

In principe is dat niet nodig. Als je elk een eigen KvK en BTW nummer aanvraagt, zal het geen probleem zijn. Daarnaast lijkt het mij niet gunstig voor je klanten om samen te gaan. Belastingtechnisch is het ook niet verstandig, want je kan als je nog minimale omzet draait, tot een bepaald bedrag gebruik maken van de kleine ondernemersregeling (KOR (even afgekort)) waardoor je met 2 bedrijven in 1 daar snel boven schiet. De KOR houd in dat je tot (dacht ik) zo'n 1200 euro per jaar aan BTW, als je hier onder zit, dan kun je de betaalde BTW die ja anders moet betalen, via de KOR behouden waardoor je eigenlijk een stukje "subsidie" krijgt. Echter mag je dan niet meer factureren met BTW. Dit is een keuze die je maakt.

Mijn persoonlijk advies zou zeggen; blijf elk je eigen ding doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou ik juist niet doen. Als er iets niet goed gaat in één van beide bedrijven, kunnen de schulden in die situatie op het andere bedrijf verhaald worden.

Trouwens, mochten jullie getrouwd zijn, dan hebben jullie toch wel huwelijkse voorwaarden! Dat is extra belangrijk als één of beide van jullie een eigen bedrijf heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, je wordt zelfstandig ondernemer of je wordt het niet. Nu of in de toekomst zal je toch grote of kleine investeringen moeten doen. Dat kan voor de ene onderneming wenselijk zijn maar voor de andere niet. Vaar je eigen koers en wordt niet afhankelijk van een ander bedrijf, ook al is dat je vrouw.

Het gevaar van achterover leunen kan ontstaan doordat je vrouw uitstekende winsten draait en bij jou de druk om je onderneming goed in de markt te zetten daardoor afneemt. Het kan ook zijn dat jij een verkeerde weg inslaat en de onderneming van je vrouw meetrekt in jou misere.

Dus 'scheiden' die zaken, maar niet van tafel en bed;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat je het over een eenmanszaak. Is het te hopen dat je beseft dat je dan aansprakelijk bent voor alle schulden van het bedrijf. Als je alle bij een eenmanszaak hebt is het dus ook zo. Als je in gemeendschap van goederen getrouwd bent ben je dus beide verantwoordelijk voor alle schulden in beide bedrijven. Dus het is maar wat je wil.
ronron1212