Waarom is het: Jij HEBT gekregen en niet Heeft gekregen?

Als vrijwilliger geef ik Nederlandse les. Hoe kan ik eenvoudig uitleggen waarom HEBT in tegenwoordige tijd is en GEKREGEN in voltooide tijd?

5 maanden geleden
in: Cursussen
1.2K
tinus1969
5 maanden geleden
Mbt ‘hebt’ daar valt niets aan uit te leggen; net zoals met sterke werkwoorden (ik stonk ipv ik stinkte).
tinus1969
5 maanden geleden
En wat is precies het issue met ‘gekregen’?
Amadea
5 maanden geleden
Jij hebt geen antwoord gekregen is correct Nederlands. Jij heeft geen antwoord gekregen is fout.
Inekez1
5 maanden geleden
Je kunt beter vragen: waarom is het Hij heeft.
Werkwoord is hebben. Ik heb, jij hebt, hij hebt zou logisch zijn. Sommige dingen in de Nederlandse taal zijn nou eenmaal niet met logica uit te leggen. Kleuters die Nederlands spreken maar nog geen weet hebben van werkwoorden en grammatica zeggen wel eens Ik heeft, jij heeft, hij heeft
Inekez1
5 maanden geleden
Wat is eigenlijk precies je vraag? Je lijkt te denken dat het verschil tussen hebt en heeft iets te maken heeft met verschil tussen tegenwoordige tijd en verleden tijd?? Er is voltooid tegenwoordige tijd: Jij hebt gekregen / Hij heeft gekregen.
En voltooid verleden tijd: Jij had gekregen / Hij had gekregen Veel van dit soort grammatica is ook voor mensen die in Nederland zijn geboren en van kinds af aan de taal spreken, niet altijd makkelijk. Er worden veel fouten mee gemaakt. Het is lesstof voor de basisschool maar ook in het voortgezet onderwijs worden tot in bovenbouw vwo allerlei regels en uitzonderingen behandeld. Verwacht niet dat nieuwkomers die voor het eerst in hun leven Nederlands leren alles in een jaartje kunnen en kennen.

Antwoorden (2)

Jij is 2e persoon enkelvoud, daarbij hoort "hebt" en "heeft" hoort bij 3e persoon enkelvoud. Je zegt toch ook niet "hij hebt" maar wel "hij heeft".
5 maanden geleden
Z512099
5 maanden geleden
Als het een vreemdeling is die Nederlandse les volgt gaat hij/zij dat niet aanvoelen.
rwickerhoff
5 maanden geleden
Inderdaad, maar het is toch eigenlijk een afspraak dat we hebt en heeft zo gebruiken?
jc54
5 maanden geleden
Maar het is wel: U heeft gekregen.........tweede persoon enkelvoud.
rwickerhoff
5 maanden geleden
Ook waar, het is niet in een regel te vatten maar moet je kennelijk gewoon leren en onthouden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
@JC54 en @rwickerhoff
'Hebben' is een sterk werkwoord. Wat wil zeggen dat het zich niet aan de algemene regels houdt.
Hebben is een sterk werkwoord en daarom is de vervoeging anders. Dat wordt gewoon stampen voor je leerlingen.
5 maanden geleden