Mag een hogeschool kledingvoorschriften stellen?

Ik studeer aan een hogeschool. Het is een wat conservatieve school en er studeren veel mensen met een behoudende achtergrond. Het is het derde jaar dat ik hier studeer en nu is er een mail rondgestuurd met (nieuwe) 'huisregels'. Een van deze regels is de volgende: Kledingregel: Bij de dagopleiding pabo van onze hogeschool geldt de regel dat studenten correct
gekleed dienen te gaan. Dat betekent voor de dames dat van hen verwacht wordt dat zij binnen de
school en op de stageschool in rok gekleed zijn.
Meestal droeg ik wel een rok of jurk naar de colleges, maar af en toe droeg ik wel een broek. In hoeverre mogen hogeschool gaan in kledingregels?

8 maanden geleden
in: Cursussen
2K
Thecis
8 maanden geleden
Is het een particuliere opleiding?
Ritsuka
8 maanden geleden
Dames mogen geen broek aan?
Utrecht
8 maanden geleden
Laat me raden: de Pabo in Ede.
AlphaLimaSierra
8 maanden geleden
@ utrecht Was ook mijn eerste gedachte.
Boeskooltje
8 maanden geleden
Ik vind het niet meer als normaal, Overal kunnen ze dat doen, verpleging, militairen, winkelpersoneel enz waarom dan niet op school.
Die moeder die de vorige week het abnormaal vond dat haar dochter naar huis werd gestuurd om iets anders aan te doen was het geheel niet met het schoolbestuur eens. Ik vraag mij af, als blote navel truitjes toe gestaan worden wat is dan het volgende?
Op een vrije dag is dit prima heb daar totaal geen problemen mee. Maar je moet je "gewoon" kleden als waar je heen moet. Zou ze ook een naveltruitje aangetrokken hebben als ze een uitnodiging van de koning of koningin had gehad ??? Of naar een begrafenis ???
Lilaliesje
8 maanden geleden
@utrecht @AlphaLimaSierra, nope haha. Tweede poging…?

Antwoorden (1)

Ja, een school mag kledingvoorschriften opstellen.
Er is wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo mag het niet discriminerend zijn en ze mogen de vrijheid van meningsuiting niet aantasten.
Daarnaast moeten deze kledingvoorschriften wel worden opgenomen in de schoolgids en/of in het leerlingenstatuut.
Je zou dus moeten kijken of de school, naast het versturen van de voorschriften in een email, de nieuwe regels ook in de schoolgids of in het leerlingenstatuut heeft opgenomen. Zo niet, of je bent het om andere redenen niet eens met de voorschriften, zou je met de school in gesprek moeten. Of je maakt het bespreekbaar in de Medezeggenschapsraad.
8 maanden geleden
BertvN
8 maanden geleden
Kledingvoorschriften mogen niet discriminerend zijn: Als je voor vrouwen andere voorschriften maakt dan voor mannen, dan is het discriminerend.