Hoe kan een volwassen persoon zijn/haar woordenschat het beste vergroten?

Ik heb een zeer gemiddelde woordenschat en zou ‘m graag vergroten.

11 maanden geleden
in: Cursussen
1.3K
AnnBoo8146
11 maanden geleden
Op deze site staat een aantal (verschillende) manieren om je woordenschat te vergroten.
https://www.hoedoe.nl/werk-carriere/communicatie/hoe-vergroot-ik-mijn-woordenschat
teusvh
11 maanden geleden
Niets (nou ja, weinig) komt je zomaar aanwaaien. Toen ik aan mijn rechtenstudie begon zette ik elk nieuw woord, term en uitdrukking in een bestand, met de betekenis. Na 4 jaar had ik er enkele honderden. Regelmatig pakte ik die lijst, en las hem nog eens helemaal door.
Pieterke
11 maanden geleden
Ik speel Wordle op de computer. De eenvoudige versie speel je met 6 letters maar je kunt het tot en met 11 letters spelen. Met name de eenvoudige 6 letter versie lijkt veel op Lingo.
https://woordle.nl/
Pieterke
11 maanden geleden
Moet zijn: De eenvoudige versie met 5 letters.

Antwoorden (2)

Lees!
Hoe meer je leest, hoe meer woorden je tegenkomt. Door herhaling onthoud je de bekende woorden beter. Doordat ze in een context staan, kun je de betekenis van nieuwe woorden beter afleiden en onthouden. Je hoeft niet direct ingewikkelde teksten te lezen, zoals wetenschappelijke tijdschriften. Die zijn vaak zelfs vrij beperkt in hun woordgebruik. Lees diverse bronnen zodat je allerlei soorten taal oppikt. Kranten en weekbladen zijn nuttig, maar ook romans, literatuur of (vak)bladen over een onderwerp wat je interesseert. Je leert het meest van een tekst die je met plezier leest.

Maak je eigen woordenlijst
Schrijf alle woorden die je tegenkomt en nog niet goed kent op in een boekje. Maak er eventueel een notitie bij van de betekenis of schrijf de zin op waarin je het woord tegenkwam. Blader regelmatig in je persoonlijke woordenboek.

Blader in een woordenboek
Je zit vast wel eens lekker op de bank of buiten in de zon niks te doen. Pak dan eens een woordenboek en blader er gewoon in. Je komt vanzelf gekke woorden tegen, woorden die je opvallen omdat ze leuk klinken, een grappige lettercombinatie hebben of een mooie omschrijving. Die woorden onthoud je het makkelijkst. Je kunt ze ook in je eigen woordenlijst opschrijven.

Speel een spelletje
Scrabble is een bekend spel met woorden. Spreek af dat je een woordenboek of andere tekst erbij mag gebruiken. Zo kom je veel nieuwe woorden tegen. Spreek wel een tijd af per beurt, gebruik een zandloper bijvoorbeeld, anders kon het wel eens heel laat worden. Een moderne variant is Wordfeud, dat je op je smartphone kunt spelen.

Speel ook eens mee met Lingo of Tien voor Taal op tv. Zoek alle woorden die je niet kent meteen op. Ook op internet kun je spelletjes vinden waarmee je spelenderwijs je woordenschat vergroot, bijvoorbeeld via Mijnwoordenboek.nl, op Spelletjesplein of Neurocampus. Zoek op woordspelletjes voor veel meer mogelijkheden.

Maak puzzels
In kruiswoordpuzzels, woordzoekers of cryptogrammen komen heel veel relatief onbekende woorden voor. Bovendien word je gedwongen over de betekenis van deze woorden na te denken om de puzzel op te lossen. Zoek alle woorden uit de puzzel waarvan je de betekenis niet kent op en schrijf ze in je eigen woordenlijst.
11 maanden geleden
Om je woordenschat als volwassene te vergroten: lees veel, zowel fictie als non-fictie; leer actief nieuwe woorden en gebruik ze in gesprekken en schriftelijk; luister naar podcasts en audioboeken; kijk naar films en documentaires; voer gesprekken met mensen met een rijke woordenschat; speel taalspelletjes en puzzels.
11 maanden geleden