Krijgt een huisarts na de specialisatie een phd titel ?

Krijgt een huisarts pas een PhD na een aantal publicaties of is dit sowieso een deel van de specialisatie zelf ?

een jaar geleden
in: Cursussen
1.8K

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf.
Na de opleiding medicijnen ben je basisarts en kan je je specialiseren. 1 van die specialisaties is huisarts. Die specialisatie levert geen PhD titel op.

Als een huisarts zich specialiseert (bijv een kader specialisatie) dan krijgt de huisarts ook geen extra titel. Ook al heb je 100 publicaties op je naam staan.

Een PhD krijg je na een promotieonderzoek. Tijdens dat onderzoek moet je ook een aantal publicaties doen en op het einde moet je je onderzoek verdedigen tegenover een panel van (meestal) professoren en hoogleraren. Pas daarna (als je je resultaten van je onderzoek hebt gepubliceerd en succesvol hebt verdedigd) krijg je je PhD titel (vroeger was dat de doctor titel (niet verwarren met dokter)).
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Een professor is ook niets meer dan een hoogleraar @Thecis
ronron1212
een jaar geleden
Heb je er al eens over nagedacht om een opleiding tot huisarts te volgen? Als huisarts ben jij een eerste aanspreekpunt voor mensen met gezondheidsklachten. Je stelt diagnoses, schrijft medicijnen voor en verwijst patiënten door naar andere specialisten. Om huisarts te kunnen worden, moet je eerst zes jaar studeren voor basisarts. Daarna volg je nog drie jaar lang een intensieve opleiding tot huisarts. https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/titulatuur-artsen-vol-onduidelijkheden
tinus1969
een jaar geleden
Het antwoord is dus eigenlijk gewoon nee; PhD en huisarts zijn verschillende opleidingen/diploma’s.
ronron1212
een jaar geleden
PHD titel is voor iemand die dus afgestuurd is promotieonderzoek heeft gedaan. Dus hoogleraar.
SimonV
een jaar geleden
Professor is geen titel, maar functieaanduiding: hoogleraar aan een universiteit. Een PhD (dr.) is iemand die gestudeerd heeft aan een universiteit, en daar gepromoveerd is. Die wordt niet automatisch hoogleraar.
Hoewel vrijwel alle hoogleraren gepromoveerd zijn, gelden er in Nederland in beginsel geen opleidingseisen. Zelfs een academische opleiding is niet vereist.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogleraar#Benoeming
ronron1212
een jaar geleden
@SimonV alle gepromoveerden worden hoogleraar dat je geen hoogleraar hoeft te zijn om te doceren aan een uni is iets anders.
SimonV
een jaar geleden
Na het afronden van een promotietraject KAN men Universitair Hoofddocent worden en pas daarna is de weg naar Hoogleraarschap te betreden. Voordat je als wetenschappelijk medewerker of Universitair Docent Hoogleraar kunt worden moet je eerst voorgesteld worden aan de colleges van bestuur en andere besturen. Pas bij goedkeuring krijgt men de leerstoel toegewezen. Maar je mag natuurlijk bij je eigen mening blijven.
https://www.nationaleberoepengids.nl/hoogleraar/opleiding-omscholen#arbeidsperspectief
ronron1212
een jaar geleden
@SimonV een leerstoel krijgen is iets anders dan hoogleraar worden. Als hoogleraar kan je ooit gevraagd worden of aangewezen voor een leerstoel. Daarna worden deze mensen met de titel professor aangeduid. Benoeming vind plaats door de universiteit. Meestal zijn ze dan ook het hoofd van de specifieke afdeling maar niet altijd ik geef geen mening maar heb jaren gewerkt aan een uni
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 het klopt gewoon niet wat je zegt. PhD en hoogleraar is echt heel wat anders. Ik ken hordes PhD cq Dr. die geen hoogleraar zijn.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 als ze niet aan de uni gaan werken dan klopt dat maar ik heb het alleen maar over medewerkers aan de uni
Anna95
een jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden , ik heb al een phd in statistiek maar omdat in geneeskunde de opleidingen tot specialisatie “intern” zijn was het me niet helemaal duidelijk :)
tinus1969
een jaar geleden
@ronron1212 het klopt nog steeds niet; ik ken ook hordes mensen met PhD die bij de uni werken maar geen hoogleraar zijn. Ik vermoed dat je misverstand is ontstaan omdat Nederlandse Universitair Docenten (UD) zich in het buitenland vaak ‘assistant professor’ noemen. Maar dat is titelmisbruik want deze UDs hebben geen promotierecht.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 als je gepromoveerd bent dan mag je je hoogleraar noemen als je werkt als docent aan de uni wat jij zegt klopt niet vraag het eens aan die horde bekende van je.
tinus1969
een jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hoogleraar Het klopt gewoon niet wat je zegt
erotisi
een jaar geleden
De titel professor is geen beschermde titel, dat betekent dat iedereen deze titel mag gebruiken en dat je daar niet een speciaal diploma voor hoeft te halen. Ook hoogleraar is geen beschermde titel, maar een functietitel die hoort bij deze baan aan de universiteit. Een universiteit bepaalt of iemand hoogleraar wordt.
Nee, een huisarts krijgt na de specialisatie geen PhD titel. Een PhD titel wordt alleen toegekend aan mensen die een doctoraat hebben behaald.
9 maanden geleden