Waarom zo weinig niveau 4 en 5 verpleegkundigen in verpleeg/verzorgingshuizen?

Waarom werken er zo weinig MBO/HBO-verpleegkundigen (niveau 4 en 5) in verzorgings- en verpleeghuizen. Wat is, behalve geld, de gedachte hierachter? De zorg is nl. vaak wel complex.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
ronron1212
13 jaar geleden
hoe kom je daarbij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Las ik vanochtend in de krant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...en eigen ervaring.

Antwoorden (4)

omdat je onderhand 4000 euro betaald voor een opleiding en omdat de verzorgingshuizen achteruit gaan en bijna geen opleidingen meer kunnen betalen voor de mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dat is echt niet het probleem € 4.000
Ik heb zelf jaren in een verpleeg/verzorgingstehuis gewerkt als ziekenverzorgende. Later HBOV gedaan (verpleegkundige nivo 5) en een andere baan gezocht. Waarom?? omdat het werk in een verpleeghuis erg zwaar is en je met een nivo 5 diploma meer kanten op kan dan alleen het zware werk in het verpleeghuis.
Desalniettemin is het werk op zich prachtig en dankbaar maar zwaar onder gewaardeerd qua salaris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, omdat gemotiveerde en goed opgeleide mensen de kwaliteit van de zorg in verpleegtehuizen beter zouden kunnen borgen. Een groot verloop is nergens goed voor maar op die manier heb ik de klinische psychiatrie verlaten. Helemaal mee eens! +
In vacatures voor verpleeg- en verzorgingshuizen wordt meestal niveau 3 IG, niveau 3 of niveau 2 gevraagd. Daar kunnen ze het mee af en is goedkoper dan een niveau 4 of 5. Het is veel basiszorg die gegeven wordt en voor de technische handelingen en medicijntoediening wordt dan een niveau 3 IG verzorgende ingezet. Het moet nu éénmaal allemaal zo goedkoop mogelijk in de zorg. En verpleegkundigen niveau 4 en 5 kiezen ook zelf vaak liever voor b.v. het ziekenhuis, omdat dit werk beter aansluit bij de opleiding die ze gevolgd hebben (meer technische handelingen b.v.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mbo/hbo vpk. kiezen er toch voor om in het ziekenhuis te werken. Vaak vinden ze het toch wat uitdagender en misschien geeft het wat meer status.
In het verpleeghuis waar ik werk, zie je ook dat de meeste niveau 3 ig opgeleid zijn. De verpleegkundigen die er werken, hebben een zware taak. Ze hebben de hele dag vpk-dienst. Dat betekend dat ze opgeroepen kunnen worden bij vragen, op andere afdelingen.
Maar je hebt gelijk. Als verpleegkundige denken dat ze in een verzorging/ of verpleeghuis te weinig complexe zorg verlenen is dat niet waar!
En wat salaris betreft volgens mij zitten ze bij ons in fgw 40/45.